36 Přeměny energie, teplo a teplota 1.Určit různé formy energie (mechanická, světelná, zvuková, elektrická, tepelná, chemická); popsat jednoduché přeměny energie (například spalování v motoru, které uvede do pohy-bu auto, elektrická energie, která rozsvítí žárovku, přeměna světelné energie na chemic-kou při fotosyntéze, přeměna mechanické energie na elektrickou ve vodní elektrárně, změny mezi potenciální a kinetickou energií); používat znalost zákona zachování celkové energie.2.Uvést do souvislosti ohřívání s přenosem energie z teplejšího tělesa na chladnější; porov-nat relativní tepelnou vodivost různých materiálů; porovnat a posoudit způsoby vedení tepla (vedení, proudění, sálání).3.Uvést do souvislosti změny teploty se změnami objemu,tlaku a rychlosti částic.Světlo a zvuk 1.Popsat či určit základní vlastnosti světla (například šíření různým prostředím,rychlost světla,odraz, lom, absorpce,rozklad bílého světla na barevné složky); uvést do souvislosti pozorovanou barevnost předmětů s vlastnostmi odraženého či pohlceného světla; řešit praktické úlohy týkající se zrcadlení na rovinném zrcadle a tvorby stínů; určit chod světla z jednoduchých paprskových znázornění a určit polohu obrazu vzniklého odrazem či pro-jekcí skrz čočky.2.Znát charakteristiky zvuku (hlasitost, výška, amplituda, frekvence); popsat či určit některé základní vlastnosti zvuku (potřeba látkového prostředí, kterým se může šířit, odraz či ab-sorpce na povrchu, různá rychlost šíření v různých prostředích).Elektřina a magnetismus 1.Popsat tok elektrického proudu v elektrickém obvodu; nakreslit či poznat schémata zná-zorňující úplné elektrické obvody (sériové i paralelní); roztřídit látky na elektricky vodivé a na izolanty; popsat faktory ovlivňující proud v obvodu; znát vztah mezi proudem a na-pětím v obvodu.2.Popsat vlastnosti permanentních magnetů a elektromagnetů a účinky magnetické síly; popsat využití permanentních magnetů a elektromagnetů v každodenním životě (například zvonek, továrny na recyklaci).Síly a pohyb 1.Popsat pohyb (rovnoměrný a nerovnoměrný) pomocí polohy a vektoru rychlosti; popsat běžné typy sil (například tíhová, vztlaková, třecí); předpovědět změny pohybu (pokud na-stanou), když na těleso začnou působit dané síly.2.Vysvětlit pozorované fyzikální jevy (plavání či potápění těles, stoupání balónů)na zákla-dě rozdílů v hustotěprostředí.3.S pomocí příkladů z běžného života prokázat základní znalosti práce a funkce jednodu-chých strojů (například páka či nakloněná rovina).4.Vysvětlit tlak jako funkci síly a plochy; popsat jevy související s tlakem (například atmo-sférický tlak jako funkci nadmořské výšky, tlak v oceánu jako funkci hloubky, důkazy tla-ku plynu v balónu, hladina kapalin).Vědy o Zemi Okruh vědy o Zemi se zabývá studiem Země a jejího místa ve sluneční soustavě a ve vesmíru. Témata zasahují do oblasti geologie, astronomie, meteorologie, hydrologie a oceánografie a souvisí se základními pojmy z biologie, fyziky a chemie. Ačkoliv ne ve všech zemích účast-nících se šetření TIMSS 2011 je nauka o Zemi vyučována jako samostatný předmět obsahující