35 3.Vědět, že kyslík je potřeba v běžných oxidačních reakcích (spalování, rezavění, matnění); uvědomit si důležitost kyslíku v protipožární ochraně a při uchování kovových předmětů (mince, auta, kuchyňské náčiní, sochy); seřadit známé látky podle toho, jak snadno hoří, rezaví či matní.Fyzika Ve fyzice bude v následujících tematických celcích hodnoceno, jak žáci rozumí pojmům spo-jeným s fyzikálními ději a energií:•Skupenství látek a jeho změny •Změny energie, teplo a teplota •Světlo a zvuk •Elektřina a magnetismus •Síly a pohyb Žáci v 8.ročníku by měli umět popsat děje týkající se změn skupenství a začít vidět souvislost mezi skupenstvím a vzdáleností mezi částicemi a jejich pohybem. Dále by měli předvést, že rozumí tomu, že hmotnost se při fyzikálních dějích zachovává. Na úrovni 8.ročníku jsou hodnoceny i pojmy týkající se přeměn energie, tepla a teploty. Od žáků se očekává, že dokáží určit různé formy energie, popsat jednoduché přeměny energie a v praktických situacích po-užít zákon zachování celkové energie. Od žáků se také očekává,že uvedou do souvislosti za-hřívání s přenosem energie a změnu teploty uvedou do souvislosti se změnami rychlosti čás-tic.Žáci 8.ročníku by měli znát základní vlastnosti světla a vzájemné působení světla a hmoty; při řešení praktických problémů používat jednoduchou geometrickou optiku; dát do souvislos-ti barvu, v jaké se jeví pozorované předměty, s vlastnostmi světla. Dále se od nich očekává, že budou znát základní charakteristiky zvuku a jeho vlastnosti. V oblasti elektřiny a magnetismu je testováno porozumění toku elektrického proudu v uzavřených obvodech, jednoduchým schématům obvodů a vztahu mezi proudem a napětím v obvodu. Dále by žáci měli být schop-ni popsat vlastnosti a využití permanentních magnetů a elektromagnetů a jejich silové půso-bení.Od žáků se očekává, že dokáží popsat běžné typy sil a předpovědět změny pohybu tělesa, když na něj začne působit určitá síla. Na základě spojitosti se známými fyzikálními ději by žáci měli prokázat obecné porozumění hustotě a tlaku, ačkoliv formální znalosti z této oblasti nejsou požadované. Od žáků se také očekávají základní znalosti práce a jednoduchých strojů.Skupenství látek a jeho změny 1.Vysvětlit fyzikální vlastnosti pevných, kapalných a plynných látek (objem, tvar, hustota, stlačitelnost) na základěznalostí pohybu a vzájemných vzdáleností mezi částicemi.2.Popsat tání, tuhnutí, var, vypařování a kondenzaci jako změny skupenství, ke kterým do-chází v důsledku ohřívání či ochlazování; přiřadit rychlost a rozsah těchto dějů fyzikálním podmínkám okolí (například plošný obsah, rozpuštěné látky, teplota); vědět, že při změně skupenství zůstává teplota konstantní; vědět, že hmotnost zůstává při fyzikálních změnách (například změna skupenství, tání, tepelná roztažnost) stejná.