34 V 8.ročníku by žáci měli umět třídit látky podle jejich fyzikálních vlastností a vědět, že lze jednotlivé látky řadit do skupin na základě podobných chemických a fyzikálních vlastností. Očekává se od nich, že podle složení rozliší jednotlivé prvky od sloučenin a směsí. Dále se od žáků očekává počáteční porozumění částicové struktuře hmoty v podobě atomů a molekul.Žákům by měly být jasné základní vlastnosti hmoty. Na základě fyzikálních vlastností by měli umět popsat způsoby oddělení jednotlivých složek směsi, definovat sloučeniny a znát faktory určující množství rozpuštěné látky.Od žáků se také očekává, že prokáží znalosti některých vlastností a použití kovů a vody a že dokáží porovnat vlastnosti kyselin a zásad.V oblasti chemických změn se od žáků očekává, že znají rozdíl mezi fyzikálními a chemic-kými změnami a že prokáží základní znalosti o zachování látky při těchto změnách.Dále by žáci měli být schopni poznat běžné reakce, které uvolňují nebo spotřebovávají teplo, vědět o potřebě kyslíku při rezavění, matnění a hoření a o náchylnosti běžných látek podléhat těmto změnám.Třídění a složení látek 1.Roztřídit či porovnat látky na základě jejich fyzikálních vlastností, které mohou být před-vedeny či změřeny (například hustota, tepelná či elektrická vodivost, rozpustnost, tání či bod varu, magnetické vlastnosti).2.Vědět, že lze jednotlivé látky řadit do skupin na základě podobných chemických a fyzi-kálních vlastností; popsat vlastnosti, kterými se kovy liší od nekovů.3.Rozlišit čisté látky (prvky a sloučeniny) od směsí (stejnorodých a různorodých) podle jejich formy a složení a uvést nebo určit jejich příklady (látky pevné, kapalné i plynné).4.Popsat částicovou strukturu hmoty,včetně toho že molekuly jsou složené z atomů (napří-klad H2O, O2, CO2) a že atomy jsou složené z elementárních částic (elektrony obíhají já-dro, které je složené z protonů a neutronů).Vlastnosti látek 1.Vybrat nebo popsat fyzikální způsoby oddělení jednotlivých složek směsí (filtrace, desti-lace, odstřeďování); definovat roztok jako látku (pevnou, kapalnou či plynnou) rozpuště-nou v rozpouštědle; spojit koncentraci s množstvím rozpouštěné látky a rozpouštědla; vy-světlit vliv teploty, míchání a velikosti částic na rozpouštění látek.2.Přiřadit k sobě chování a použití vody a její fyzikální vlastnosti (například bod tání a bod varu, schopnost rozpouštět řadu látek, tepelné vlastnosti, zvětšování objemu při mrznutí).3.Porovnat vlastnosti běžných kyselin a zásad (kyseliny mají kyselou chuť a reagují s kovy; zásady mají většinou chuť hořkou a jsou na dotek kluzké; silné kyseliny a zásady jsou ží-ravé; kyseliny i zásady se rozpouštějí ve vodě a barevně reagují s indikátory; kyseliny a zásady se navzájem neutralizují).Chemické změny 1.Rozlišit chemické a fyzikální změny podle přeměny (reakce) jedné či více čistých látek (reaktantů) na jiné čisté látky (produkty); na základěběžných dějů (například změna tep-loty, uvolnění plynu, změna barvy, vyzáření světla)vysvětlit, že došlo k chemické změně.2.Vědět, že při chemické změně se zachovává hmotnost; vědět, že při některých chemic-kých reakcích se energie (např.teplo, světlo) uvolňuje a při jiných spotřebovává; roztřídit známé chemické změny na ty, které buď teplo uvolňují,nebo spotřebovávají (například hoření, neutralizace, vaření).