33 Životní cykly, rozmnožování a dědičnost 1.Porovnat a posoudit, jak různé organizmy (například lidé, rostliny, ptáci, hmyz) rostou a jak se vyvíjejí.2.Obecně porovnat a posoudit pohlavní a nepohlavní rozmnožování (například při nepo-hlavním rozmnožování vznikají identičtí potomci, zatímco spojením vajíčka a spermie při pohlavním rozmnožování jsou potomci podobní rodičům, ale nejsou stejní jako oni).3.Uvést do souvislosti dědičnost charakteristických znaků organizmů s předáváním genetic-kého materiálu potomkům; odlišit dědičné vlastnosti od vlastností získaných a naučených.Rozmanitost, přizpůsobivost a přirozený výběr 1.Uvést do souvislosti přežití či vymření živočišných druhů s rozdíly v jejich tělesných zna-cích a rysech chování a s úspěšností rozmnožování v měnícím se životním prostředí.2.Vědět, že zkameněliny poskytují důkaz o relativní době existence hlavních skupin orga-nizmů na Zemi (například lidé, plazi, ryby, rostliny); popsat, jak podobnosti a rozdíly me-zi žijícími druhy a zkamenělinami odrážejí změny, které probíhají u žijících organizmů v průběhu času.Ekosystémy 1.Popsat tok energie v ekosystémech; určit organizmy, které vytváří, spotřebovávají a roz-kládají potravu; nakreslit či interpretovat potravinovou pyramidu či diagramy potravních řetězců.2.Popsat roli živých organizmů v koloběhu prvků a látek (například kyslík, uhlík, voda) na zemském povrchu a v životním prostředí.3.Vysvětlit rozmanitost jednotlivých populací organizmů v ekosystému na základě konku-rence a lovu (dravosti).4.Určit faktory, které omezují velikost populace (například nemoci, dravci, zdroje potravy, období sucha); předpovědět, jak ovlivní změny ekosystému (například podnebí, zdroje vody, změny velikosti populace, stěhování) dostupnost zdrojůa rovnováhu mezi popula-cemi.5.Vědět, že lidská populace se rozrůstá, a říci proč (například pokroky v lékařství, hygiena); diskutovat o vlivu narůstající populace na životní prostředí.Lidské zdraví 1.Popsat příčiny nemocí (například chřipka, spalničky, angína, malárie, HIV);znát způsoby jejich nákazy, šíření a prevence;chápat význam tělesné odolnosti (imunity) a mít pově-domí o uzdravujících schopnostech lidského organizmu.2.Vysvětlit důležitost zdravé stravy, cvičení a životního stylu pro udržování zdraví a před-cházení nemocem (například infarktu, vysokému krevnímu tlaku, cukrovce, rakovině kůže a plic); znát zdroje živin a roli živin ve zdravé stravě (vitamíny, minerály, bílkoviny, cuk-ry a tuky). Chemie Z okruhu chemie bude hodnoceno, jak žáci rozumí pojmům z následujících tematických cel-ků:•Třídění a složení látek •Vlastnosti látek •Chemické změny