32 měli být schopni vysvětlit, proč jsou některé biologické děje jako fotosyntéza a dýchání ne-zbytné pro udržení života.Od žáků se očekává, že u různých organizmů rozliší růst od vývoje. Prostřednictvím biologic-kých dějů na buněčné úrovni by měli být schopni porovnat pohlavní a nepohlavní rozmnožo-vání včetně dědičnosti, která zahrnuje předání genetického materiálu rodičůjejich potomkům.Žáci 8.ročníku by měli mít určitou představu o rozmanitosti živých organizmů, jejich přizpů-sobivosti a přirozeném výběru. Žáci by měli chápat vymezení nových druhů na základě po-dobnosti typických znaků a schopnosti reprodukce příbuzných organizmů.Měli by dát do souvislosti rozmanitost vlastností organizmů s jejich přežitím či vyhynutím v proměnách ži-votního prostředí.Od žáků se očekává, že porovnání dnes žijících organizmů se zkameněli-nami začnou považovat za svědectví o minulosti a vývoji forem života na Zemi.Abychom porozuměli vzájemné závislosti jednotlivých živých organizmůa jejich vztahům k okolnímu prostředí, je podstatné studovat ekosystémy.Od žáků8.ročníku se očekává, že prokáží základní porozumění vzájemné provázanosti mezi populacemi organizmů, která udr-žuje rovnováhu v ekosystému.Měli by popsat tok energie v ekosystému, znát role jednotli-vých organizmů v látkovém koloběhu a předpovědět vliv změn na ekosystém.Důležitým aspektem porozumění rozmanitosti živých organizmů a životního prostředí je pochopení vlivu lidské činnosti na ekosystémy.Žáci 8.ročníku by měli prokázat znalosti o lidském zdraví, výživě a nemocech. Měli by znát některé příčiny nemocí, vysvětlit mechanizmy nákazy a jejího šíření a vědět o důležitosti imunitního systému. Také by měli být schopni popsat roli určitých živin pro fungování lid-ského těla.Vlastnosti, třídění a životní procesy organizmů1.Popsat znaky, které definují rozdíl mezi hlavními taxonomickými skupinami, a určit orga-nizmy, které do těchto skupin patří; roztřídit organizmy na základě jejich různých těles-ných znaků.2.Lokalizovat důležité orgány v lidském těle; rozpoznat jednotlivé části soustav orgánů; vysvětlit role jednotlivých orgánů pro udržení života (například krevní oběh, dýchání); po-rovnat lidské orgány s orgány jiných živočichů a posoudit rozdíly mezi nimi.3.Vysvětlit, jak biologické děje, které probíhají jako reakce organizmu na změny vnějšího prostředí, udržují stabilní tělesné podmínky (například pocení v horku, chvění v chladu, zvýšení srdečního tepu při cvičení).Buňky a jejich funkce 1.Vysvětlit, že živé organizmy jsou složeny z buněk a že v buňkách probíhají životně důle-žité funkce a buněčné dělení. Vědět, že tkáně a orgány jsou složeny ze skupin buněk se specializovanou strukturou a funkcemi; určit jednotlivé části buňky a některé funkce bu-něčných organel (například buněčná stěna, buněčná membrána, jádro, chloroplast, vakuo-la); porovnat rostlinné a živočišné buňky.2.Popsat fotosyntézu (potřeba světla, oxidu uhličitého, vody a chlorofylu; tvorba živin; uvolnění kyslíku)a buněčné dýchání (potřeba kyslíku;rozložení živin při získávání ener-gie;uvolnění oxidu uhličitého).