29 Třídění a vlastnosti látek 1.Vyjmenovat tři skupenství látek (pevné, kapalné, plynné) a popsat charakteristické rozdíly ve tvaru a objemu pro jednotlivá skupenství; vědět, že látka může přecházet z jednoho skupenství do druhého zahříváním či chlazením,a popsat tyto změny pomocí slov tání, mrznutí, var, vypařování či kondenzace.2.Porovnat a utřídit předměty a látky na základě jejich fyzikálních vlastností (jako je hmot-nost, objem, magnetická přitažlivost); určit vlastnosti kovů a přiřadit je k jejich užití; určit vlastnosti a běžné užití vody v pevném, kapalném a plynném skupenství (například jako chladicí kapalina, rozpouštědlo, zdroj tepla).3.Uvést příklady směsí a vysvětlit, jak mohou být rozděleny; uvést příklady látek, které se rozpouštějí a nerozpouštějí ve vodě; vysvětlit způsoby, kterými lze ovlivnit, jak mnoho látky se rozpustí a jak rychle.4.Určit pozorovatelné změny látek způsobené tlením, hořením, rezavěním, vařením, které vedou ke vzniku nových látek s jinými vlastnostmi.Zdroje a formy energie 1.Určit zdroje energie (například Slunce, elektřina, voda, vítr, vibrace); popsat praktické využití této energie.2.Vědět, že horké předměty mohou ohřát předměty studené; vysvětlit, že ohřívání znamená zvýšení teploty; vybrat příklady běžně užívaných materiálů, které dobře vedou teplo.3.Znát běžné zdroje světla (například žárovka, plamen, Slunce); spojit známé fyzikální jevy s vlastnostmi světla (například zrcadlení, duha, stín).4.Na příkladu jednoduchých elektrických systémů (například kapesní svítilna, baterie v domácích spotřebičích) vysvětlit, že elektrický obvod funguje jen jako úplný (nerozpo-jený); poznat tělesa a látky, které vedou elektrický proud.5.Vědět, že magnety mají severní a jižní pól, že se stejné póly odpuzují a opačné přitahují a že magnety přitahují některé další látky a tělesa.Síly a pohyb 1.Určit známé síly, které uvádějí tělesa do pohybu (například gravitační sílu působící na padající tělesa nebo síly, které tlačí či táhnou); porovnat vliv působení větší a menší síly na těleso; popsat, jak lze pomocí rovnoramenné váhy určit relativní hmotnost těles.Nauka o Zemi Nauka o Zemi se zabývá studiem planety Země a jejím místem ve sluneční soustavě. Zatímco v kurikulu jednotlivých zemí není nikde učivo o Zemi samostatně specifikováno, v šetření TIMSS 2011 jsou určeny následující tematické celky, které jsou považovány za univerzálně důležité a žáci 4.ročníků by jim měli rozumět:•Struktura Země, fyzikální vlastnosti a zdroje •Geologické procesy, cykly a historie Země•Země ve sluneční soustavěOd žáků 4. ročníku se očekává, že budou mít určitou všeobecnou představu o struktuře a fyzi-kálních vlastnostech Země. Měli by vědět, že většina zemského povrchu je pokryta vodou, a říci, kde se nachází sladká a kde slaná voda. Znalosti žáků o atmosféře jsou na této úrovni omezeny na povědomí o existenci vzduchu a o přítomnosti vody v atmosféře. Od žáků se dále