27 Od žáků se očekává, že dovedou spojit tělesné znaky a způsoby chování rostlin a živočichůse životním prostředím, ve kterém žijí, a že uvedou příklady fyzických znaků a způsobůchování, díky kterým jsou určité rostliny či živočichové lépe přizpůsobeni danému životnímu prostředí. Žáci by také měli být schopni prokázat základní znalost toho, jak tělo reaguje na vnější pod-mínky.Studium ekosystémů je důležité pro pochopení vzájemné závislosti živých organizmů a jejich vztahu k prostředí, ve kterém žijí. V učivu prvního stupně základní školy by měly být zahrnu-ty základní představy vztahující se k ekosystémům, včetně toku energie a vzájemné interakce živých a neživých činitelů. To, že jim žáci rozumí, může být prokázáno tak, že dokáží popsat specifické vztahy mezi rostlinami a živočichy žijícími ve společném prostředí. Od žáků 4.ročníku se také očekává určité pochopení toho, jak své životní prostředí ovlivňují lidé,a to především v souvislosti se znečisťováním.Od žáků 4.ročníku se dále očekává, že budou mít základní znalosti o lidském zdraví, výživě a nemocech. Mají prokázat, že jsou obeznámeni s běžnými nakažlivými nemocemi a že dove-dou dát do souvislosti stravovací návyky a osobní zvyky s jejich vlivem na zdraví.Vlastnosti a životní procesy živých organizmů1.Popsat rozdíl mezi živými organizmy a neživými věcmi; určit obecné vlastnosti živých organizmů (například rozmnožování, růst, potřeba vzduchu, živin a vody).2.Porovnat typické tělesné vlastnosti a způsoby chování hlavních skupin organizmů a uvést rozdíly mezi nimi (například hmyz, ptáci, savci, kvetoucí rostliny); rozpoznat nebo uvést příklady zvířat a rostlin náležících do těchto skupin.3.Přiřadit hlavní orgány živočichů k jejich funkcím (například žaludek –tráví potravu, zuby –trhají potravu, kosti –podpírají tělo, plíce –absorbují vzduch).4.Přiřadit hlavní části rostlin k jejich funkcím (například kořeny –absorbují vodu, listy –vytvářejí živiny). Životní cykly, rozmnožování a dědičnost 1.Sledovat hlavní období v životním cyklu rostlin (klíčení, růst a vývoj, rozmnožování, šíře-ní semen) a živočichů(narození, růst a vývoj, rozmnožování, smrt); rozpoznat a porovnat životní cykly známých rostlin (jako jsou stromy či fazole) a živočichů (jako jsou lidé, mouchy či žáby).2.Vědět, že se rostliny a živočichové rozmnožují jen s jedinci stejného druhu a jejich po-tomci jsou podobní svým rodičům; popsat jednoduché vztahy mezi rozmnožováním a pře-žitím jednotlivých druhů rostlin a živočichů (například rostliny produkující hodně semen, ryby produkující hodně jiker).Vtahy se životním prostředím 1.Přiřadit tělesné znaky rostlin a živočichůk životnímu prostředí, ve kterém žijí; určit nebo popsat příklady tělesných vlastností a způsobůchování rostlin a živočichů, které jim po-máhají přežít v daném životním prostředí, a vysvětlit jak (například druhy kořenů, druhy listů, hustota srsti, zimní spánek, stěhování).2.Popsat, jak tělo živočichů reaguje na vnější podmínky (například teplo, chlad, nebezpečí) a na činnosti (například cvičení).