26 Přírodovědný obsah –4.ročník Protože se učivo přírodovědných předmětův jednotlivých zemích liší, byly v šetření TIMSS 2011 pro účely definování přírodovědného obsahu pro 4.ročník vybrány tři tematické okruhy, které pokrývají většinu témat probíraných v jednotlivých zemích –živá příroda, neživá příro-da a nauka o Zemi.Jednotlivé tematické okruhy pro 4.ročník a jejich podíl testovacího času v šetření TIMSS 2011 jsou uvedeny v tabulce 4.Tabulka 4: Přírodovědný obsah v šetření TIMSS 2011 –4. ročník Tematický okruh Plánovaný podíl testovacího času Živá příroda 45 %Neživá příroda 35 %Nauka o Zemi 20 %Každý tematický okruh obsahuje několik tematických celků, které jsou prezentovány jako seznam učiva zahrnutého do přírodovědných předmětůve většině zemí zapojených do šetření TIMSS 2011. Následující části této kapitoly popisují jednotlivé tematické okruhy, uvádějí přehled tematických celků a popisují testované cíle, kterých má být v tematických celcích dosaženo. Tyto cíle jsou vyjádřeny pomocí znalostí a dovedností, které lze očekávat u žáků 4.ročníku.Živá příroda Do nauky o živé přírodě spadá porozumění základním znakům a životním procesům živých organizmů, vztahům mezi nimi a jejich interakci se životním prostředím. Tematický okruh živá příroda obsahuje následující tematické celky:•Vlastnosti a životní procesy živých organismů•Životní cykly, rozmnožování a dědičnost •Vztahy se životním prostředím •Ekosystémy •Lidské zdraví Porozumění vlastnostem a životním procesům živých organizmů je zásadní pro studium nau-ky o živé přírodě. Proto se od žáků ve 4.ročníku očekává, že budou schopni popsat rozdíly mezi živými organizmy a neživými věcmi, porovnat typické tělesné znaky a způsoby chování hlavních skupin organizmů a uvážit rozdíly mezi nimi a přiřadit jednotlivé prvky stavby těla těchto organizmů k jejich funkci.Od žáků se očekává, že budou znát a budou schopni porovnat životní cykly rostlin, jako je strom a fazole, a živočichů, jako je moucha a žába. Znalosti z oblasti rozmnožování a dědič-nosti jsou omezeny na opravdu základní pochopení toho, že se rozmnožují organizmy stejné-ho druhu a že potomci jsou podobní svým rodičům. Žáci by také měli být schopni uvést do souvislosti tvorbu více semen či vajec s přežitím jednotlivých druhů rostlin a živočichů.