25 Kapitola 2 Koncepce přírodovědné části šetření TIMSS 2011 Úvod Mají-li občané v dnešním světě informovaně rozhodovat o sobě a svém okolí, je naprosto ne-zbytné, aby měli určité znalosti z přírodních věd. Proto je důležité zajistit, aby žáci, když opouští střední školu, rozuměli přírodním vědám natolik, aby byli schopni provádět podložená rozhodnutí. Žáci v nižších ročnících mají přirozený zájem o svět a své místo v něm, a proto je pro ně přirozené začít se již v nízkém věku seznamovat se základy přírodních věd. Tyto zna-losti a dovednosti by měli žáci získávat v průběhu celého vzdělávání, aby se jako dospělí dokázali rozhodovat na solidním vědeckém podkladu, ažbudou řešit otázky z tak rozdílných oblastí jako je léčení nemocí, globální oteplování či užívání moderních technologií.Koncepce hodnocení přírodních věd v šetření TIMSS 2011 sestává ze dvou složek. Obsahová složka specifikuje oblasti učiva a obsah jednotlivých tematických okruhův rámci přírodních věd (například biologie, chemie, fyzika, nauka o Zemi v 8.ročníku). Operační složka určuje dovednosti a jednání (tj. prokazování znalostí, používání znalostí a uvažování) očekávané od žáků v souvislosti s přírodními vědami. Obsahová složka se liší pro 4.a 8.ročník, odráží po-vahu a složitost učiva probíraného v jednotlivých ročnících. Na živou přírodu je ve 4.ročníku kladen větší důraz než na její pokračování v biologii v 8. ročníku. Tam jsou fyzika a chemie samostatné tematické okruhy a je na ně kladen větší důraz než ve 4. ročníku, ve kterém jsou spojeny do jednoho okruhu neživá příroda. Naproti tomu operační část je stejná pro oba roč-níky a zahrnuje řadu kognitivních procesů zapojených do studia přírodních věd a vědeckého zkoumání na prvním i druhém stupni základní školy.Jeden ze způsobů, kterými jsou žáci motivováni k získávání znalostí a porozumění přírodním vědám, je proces vědeckého zkoumání.V mnoha zemích je kladen velký důraz na získání zájmu žákůo tento proces učivem z moderní vědy. Šetření TIMSS 2011 uznává důležitost vědeckého zkoumání v učebním procesu,a proto zaujímá stanovisko, že znalosti a dovednosti potřebné při takovém procesu zkoumání nemají být posuzovány odděleně. Namísto toho by vědecké zkoumání mělo být posouzeno v kontextu obsahové složky šetření a hodnoceno pod-le všech dovedností specifikovaných v operační složce. V souvislosti s tím jsou úlohy týkající se vědeckého zkoumání obsaženy v obou složkách hodnocení –obsahová složka pokrývá všechny oblasti přírodních věd a operační složka zahrnuje dovednosti.