20 mích zapojených do projektu TIMSS liší.Také dostupnost kalkulaček pro jednotlivé žáky v jednotlivých zemích je velmi rozdílná. Nebylo by proto spravedlivé vyžadovat při řešení úloh kalkulačku, když ji žáci v některých zemích možná nikdy nepoužívali.Nicméně podobně nesprávné je zakázat některým žákům používat pomůcku, se kterou běžně pracují.Po rozsáhlé diskuzi o této problematice bylo v šetření TIMSS 2003 povoleno používat kalku-lačku při řešení matematických úloh v 8.ročníku. K řešení nově vytvořených úloh nebyly kalkulačky zapotřebí.Žáci těch účastnických zemí, které chtěly kalkulačky během testu povo-lit, je mohli používat.V rámci šetření TIMSS 2003 se uskutečnila následující studie: stejná skupina úloh byla žákům zadána před přestávkou a po přestávce. V prvním případěbyly kal-kulačky při řešení úloh zakázané,ve druhém případě je mohli žáci používat. Bylo zjištěno, že i bez specifického plánování téměř všechny matematické úlohy mohly být snadno zodpověze-ny bez použití kalkulačky. Bez ohledu na to, zda byla kalkulačka použita, či nikoli,se s vý-jimkou pěti úloh úspěšnost žáků významně nelišila.Z 63 % žáků, kteří mohli kalkulačku při testu používat, naprostá většina z nich (47 %) řekla, že ji použili jen velmi málo nebo vůbec.Na základě zkušenosti z šetření TIMSS 2003 bylo v dalším cyklu v roce 2007 povoleno žá-kům 8.ročníku používat kalkulačku bez omezení po celou dobu testování a stejné pravidlo platí i pro šetření TIMSS 2011. Žáci 4.ročníku však stejně jako v předešlých cyklech projektu kalkulačky používat nemohou.Cílem tohoto opatření je poskytnout žákům při testování takové podmínky, na které jsou při výuce matematiky ve své zemi zvyklí.Pokud tedy žáci běžněpoužívají kalkulačky v hodinách, měli by mít tuto možnost také během testování. Pokud ale žáci kalkulačky nepo-užívají nebo je nemají v běžných hodinách matematiky povolené, neměly by jim je účastnické země povolit ani pro testování TIMSS. Při tvorběnových testových úloh je věnována velká pozornost tomu, aby nedošlo ke zvýhodnění žáků, kteří budou kalkulačku při řešení používat.