19 Tematický okruh data a pravděpodobnost zahrnuje tři tematické celky:•Uspořádání a znázornění dat •Interpretace dat •Pravděpodobnost Žáci se dokáží zapojit do jednoduchých návrhů sběru dat nebo pracovat s poskytnutými daty. Měli by chápat význam čísel, symbolůa bodůve znázorněných datech. Např. by měli rozlišo-vat mezi tím, že některá čísla představují hodnoty dat, zatímco jiná vyjadřují frekvenci výsky-tu těchto hodnot. Žáci by měli rozvíjet dovednosti znázorňovat data různými způsoby (sloup-cové diagramy, tabulky,spojnicové diagramy). Měli by umět popsat a porovnat výhody a nevýhody různých způsobů zobrazení dat.Žáci by měli být schopni popsat a porovnat charakteristiky datového souboru (tvar, rozptyl a charakteristiky polohy) a vyvodit závěry ze znázorněných dat. Měli by umět identifikovat trendy v datech, vytvářet předpovědi založené na datech a hodnotit přiměřenost interpretací.Porozumění základům pravděpodobnosti v 8. ročníku by mělo zahrnovat schopnost určit vý-skyt dobře známých jevů jako jistý jev, jev mající větší, stejnou nebo menší pravděpodobnost nebo jev nemožný.Žáci by měli umět používat data z experimentů nebo znalosti stejně prav-děpodobných výsledků, aby předpověděli pravděpodobnost daného výsledku.Uspořádání a znázornění dat 1.Čtení škál a údajůz tabulek, z piktogramů, ze sloupcových, kruhových a spojnicových diagramů.2.Třídění a znázornění dat pomocí tabulek, obrázkových, sloupcových, kruhových a spojni-cových diagramů.3.Rozpoznání a porovnání různých reprezentací stejných dat.Interpretace dat 1.Rozpoznání, počítání a porovnání charakteristik datových souborů(průměr, medián, roz-sah souboru a tvar rozložení).2.Využívání a interpretace datových souborů při zodpovídání otázek a řešení úloh (např. vyvozování závěrů, formulování předpovědí, odhadování hodnot mezi danými datovými body a mimo ně).3.Rozpoznání a popis způsobů třídění a znázornění dat, které mohou vést k chybné interpre-taci (např. nevhodné seskupování, zavádějící či zkreslené škály).Pravděpodobnost 1.Posouzení pravděpodobnosti výskytu jistého jevu, více, stejně či méně pravděpodobného jevu nebo nemožného jevu.2.Využívání dat k předpovídání pravděpodobnosti budoucích výsledků;využívání pravdě-podobnosti určitého výsledku k řešení úloh a určování pravděpodobnosti možných vý-sledků.Kalkulačky v šetření TIMSS Kalkulačky a počítače mohou žákům práci v matematice usnadnit, ale neměly by nahrazovat základní kompetence a porozumění. Stejně jako jakákoli výuková pomůcka musí být i kalku-lačka používána přiměřeným způsobem. Postoj k používání kalkulačky se v jednotlivých ze-