18 Hlavním záměrem projektu je jednotný přístup ke studiu a hodnocení geometrie. Rozsah po-znání se pohybuje od náčrtků a jednoduchých konstrukcí až po matematické uvažování o kombinacích útvarů a transformacích. Od žáků se vyžaduje, aby popsali, znázornili, načrtli a sestrojili různé geometrické útvary včetně úhlů, přímek, trojúhelníků, čtyřúhelníků a dalších mnohoúhelníků. Žáci by měli dokázat kombinovat, rozložit a analyzovat složené objekty. V tomto ročníku by také měli rozumět interpretacím objektů v rovině, narýsovat půdorys a bokorys těchto objektů a při řešení úloh používat shodnost a podobnost.Dále by žáci měli umět znázornit body a přímky v kartézské soustavěsouřadnic v rovině. Mě-li by rozpoznat osovou souměrnost a nakreslit souměrné obrazce;rozumět pojmům otočení, posunutí a zrcadlový obraz a umět je popsat pomocí matematických termínů(např. střed, směr a úhel).Pro rozvíjení uvažování v geometrickém kontextu jsou důležité i první spojovací články mezi geometrií a algebrou. Žáci by měli být schopni řešit úlohy pomocí geometrických modelů a vysvětlit vztahy obsahující geometrické pojmy.Geometrické útvary2 1.Rozpoznání druhů úhlů;vlastnosti a charakteristika dvojic úhlů a úhlů v geometrických útvarech.2.Určení geometrických vlastností běžných rovinných útvarů a těles;znalost osové souměr-nosti a otočení.3.Určování shodných trojúhelníků a čtyřúhelníků a jejich vzájemně si odpovídajících roz-měrů;určování podobných trojúhelníků;znalost a užití jejich vlastností.4.Pochopení vztahů mezi tělesy a jejich zobrazením v rovině(např. sítě nebo průměty těles do roviny).5.Využití geometrických vlastností a Pythagorovy věty při řešení úloh.Geometrické měření 1.Načrtnutí a narýsování daných úhlů a přímek;měření a odhad velikosti úhlů, úseček, ob-vodůa obsahůrovinných útvarůa objemůtěles.2.Volba správných vzorců a výpočet délky kružnice,obvodůa obsahůrovinných útvarů, povrchů a objemůtěles;určování rozměrů složených obrazců.Poloha a změna polohy 1.Zobrazení bodů v kartézské soustavě souřadnic v rovině, řešení úloh s touto tematikou.2.Rozpoznání a používání geometrických transformací rovinných útvarů (posunutí, osová a středová souměrnost a otočení).Data a pravděpodobnost Tematický okruh data a pravděpodobnost se zaměřuje na to, jak uspořádat poskytnutá data nebo data, která žáci sami sebrali. Žáci by měli data znázorňovat pomocí diagramů a tabulek takovým způsobem, aby z nich mohli vyčíst odpovědi na dané otázky.Důraz je kladen také na problematiku chybné interpretace dat.2 V 8. ročníku se řeší úlohy, ve kterých se vyskytuje kružnice; obecný, rovnoramenný, rovnostranný a pravoúhlý trojúhelník; obecný čtyřúhelník; lichoběžník; rovnoběžník; obdélník; kosočtverec a čtverec a také další mnoho-úhelníky jako pětiúhelník, šestiúhelník, osmiúhelník a desetiúhelník.