16 Při řešení úloh budou žáci používat nejen rutinní postupy, ale i ty, které nejsou na první po-hled zřejmé, budou řešit úlohy z každodenního života, ale také úlohy s čistě matematickým kontextem. Některé úlohy obsahují výpočty s různými mírami a jednotkami měření.Přirozená čísla 1.Porozumění přirozeným číslům a operacím s nimi (např.osvojení početních operací, zna-lost řádůčísel,využívání komutativnosti, asociativnosti a distributivnosti).2.Určení a užití násobků a dělitelů čísel, rozpoznání prvočísel,výpočet druhé mocniny čísla a druhé odmocniny dokonalých čtverců (1, 4, 9,…,144).3.Řešení úloh výpočtem, odhadem nebo s využitím zaokrouhlování.Zlomky a desetinná čísla 1.Porovnání a uspořádání zlomků, rozpoznání ekvivalentních zlomků a jejich zápis.2.Porozumění řádům konečných desetinných čísel (např. jejich porovnáním nebo uspořádá-ním).3.Vyjádření zlomků, desetinných čísel a operací s nimi pomocí různých modelů (např. zná-zornění na číselné ose), porozumění a používání těchto vyjádření.4.Převod zlomků na desetinná čísla a naopak.5.Počítání se zlomky a s desetinnými čísly, řešení úloh se zlomky a s desetinnými čísly.Celá čísla 1.Vyjádření, porovnání a uspořádání celých čísel, počítání s nimi, řešení úloh s celými čísly.Poměr, úměrnost a procenta 1.Rozpoznání a stanovení ekvivalentních poměrů, modelování dané situace s využitím po-měru, rozdělení určitého množství v daném poměru.2.Převod procent na zlomky nebo desetinná čísla a naopak.3.Řešení úloh na procenta a na úměrnosti.Algebra Prvořadý důraz je kladen na funkční vztahy a na jejich využívání k modelování a při řešení úloh. Proto je důležité hodnotit, jak dobře si žáci osvojili odpovídající znalosti a dovednosti.Tematický okruh algebra zahrnuje rozpoznání a rozvíjení číselných řad, používání algebraic-kých symbolů při zápisu matematických situací, ale také sleduje zběhlost žáků při vytváření ekvivalentních výrazů a řešení lineárních rovnic.Tematický okruh algebra je rozdělen do tří tematických celků:•Řady a posloupnosti •Algebraické výrazy •Rovnice, vzorce a funkce V 8. ročníku by žáci měli mít osvojeny relativně formalizované algebraické pojmy, měli by chápat lineární závislosti a znát pojem proměnná.Očekává se od nich používání a zjednodu-šování algebraických výrazů, řešení lineárních rovnic, nerovnic, soustav dvou rovnic o dvou neznámých a užívání některých funkcí. Žáci by měli dokázat vyřešit reálné problémy s využitím algebraických modelů a vysvětlit vztahy zahrnující algebraické pojmy.