15 Matematický obsah –8. ročník V 8. ročníku je matematický obsah rozdělen do čtyř tematických okruhů. V tabulce 2 je uve-den jejich výčet včetně orientačního podílu testovacího času.Tabulka 2 Matematický obsah v šetření TIMSS 2011 –8. ročník Tematický okruh Plánovaný podíl testovacího času Čísla 30 %Algebra 30 %Geometrie 20 %Data a pravděpodobnost 20 %Uvedené tematické okruhy vymezují konkrétní matematické učivo, které šetření TIMSS 2011 sleduje u žáků 8. ročníku. Každý okruh zahrnuje několik tematických celků, u každého celku je uveden seznam znalostí a dovedností, které musí žáci při řešení úloh z dané oblasti učiva prokázat. Tyto tematické celky jsou obsaženy v matematickém kurikulu většiny zemí zapoje-ných do šetření.Znalosti a dovednosti jsou někdy popsány podobně nebo stejně jako u 4.ročníku.V těchto případech je rozdíl mezi 4. a 8.ročníkem vyjádřen obtížností použitých testových úloh.Čísla Tematický okruh čísla zahrnuje porozumění číslům, způsobům jejich vyjádření, vztahům me-zi čísly a číselným soustavám. Žáci 8. ročníku by měli prokázat cit pro čísla a početní zběh-lost, měli by rozumět početním operacím a tomu, jak spolu navzájem souvisejí, měli by být schopni používat čísla a početní operace při řešení problémů.V tematickém okruhu čísla se zjišťují znalosti a dovednosti z následujících čtyř tematických celků:•Přirozená čísla •Zlomky a desetinná čísla •Celá čísla •Poměr, úměrnost a procenta Důraz je kladen spíše na počítání se zlomky a desetinnými čísly než s čísly přirozenými. Při práci se zlomky a desetinnými čísly je pozornost zaměřena na jejich různé způsoby vyjádření a na převody mezi nimi, na porozumění tomu, jaké množství toto vyjádření představuje, na počítání se zlomky a desetinnými čísly a na řešení úloh.Žáci 8. ročníku by měli mít dobře zažité převody zlomku na ekvivalentní zlomek, na desetinné číslo nebo na procenta a naopak a to s použitím různých postupů.V 8.ročníku by žáci měli pracovat nejen v oboru přirozených čísel, ale i v oboru čísel celých. Měli by rozumět uspořádání celých čísel, jejich velikosti a provádět početní operace v tomto oboru.Žáci by měli být rovněž schopni pracovat s procenty a s úměrami a používat úměrnosti ve svých úvahách při řešení úloh.