12 Součástí této oblasti jsou i pojmy a dovednosti, které dávají základ později rozvíjenému for-málnímu algebraickému myšlení. Patří sem především jednoduché rovnice ve tvaru číselných zápisů a číselné řady.Žáci by měli umět určit chybějící čísla v číselných zápisech a směřovat tak k myšlence hledá-ní hodnoty neznámé.Pomocí číselných zápisůobsahujících jednu ze čtyř základních operací by měli modelovat jednoduché situace. Měli by zkoumat vhodně zadané číselné řady, objevo-vat vztahy mezi jejich členy a používat nebo najít pravidlo, podle kterého jsou vytvořeny.V tematickém celku zlomky a desetinná čísla je kladen důraz na různá vyjádření zlomků a na pochopení, jaké množství daný zlomek představuje. Žáci 4. ročníku by měli umět porovnat známé základní zlomky a desetinná čísla.Přirozená čísla 1.Porozumění řádům čísel včetně určení čísla, které je zapsáno v rozvinutém tvaru,a zápisu čísel v rozvinutém tvaru.Vyjádření přirozených čísel slovně, pomocí diagramů nebo sym-bolů.2.Porovnání a uspořádání přirozených čísel.3.Počítání s přirozenými čísly (sčítání, odčítání, násobení, dělení) a odhad výsledků výpočtů včetně zaokrouhlování čísel.4.Určení násobků a dělitelů čísel.5.Řešení úloh,které vycházejí z běžného života;úloh, ve kterých je nutné získat údaje mě-řením;dále pak úloh s tematikou peněz a jednoduchých úloh na úměrnost.Zlomky a desetinná čísla1 1.Pochopení zlomku jako části celku nebo části souboru a vyznačení zlomku na číselné ose;vyjádření zlomků slovně, pomocí číslic nebo modelů.2.Rozpoznání jednoduchých ekvivalentních zlomků, porovnání a uspořádání jednoduchých zlomků.3.Sčítání a odčítání jednoduchých zlomků.4.Porozumění řádům desetinných čísel;vyjádření desetinných čísel slovně, pomocí číslic nebo modelů.5.Sčítání a odčítání desetinných čísel.6.Řešení úloh s jednoduchými zlomky nebo desetinnými čísly.Číselné zápisy s přirozenými čísly 1.Určení chybějícího čísla nebo znaménka v číselném zápisu (např. 17 + ... =29).2.Modelování jednoduchých situací s neznámými pomocí výrazů nebo číselných zápisů.Číselné řady a vztahy 1.Rozvíjení vhodně zadaných číselných řad a doplnění jejich chybějících členů;vyjádření vztahu mezi sousedními členy posloupnosti nebo mezi členem a jeho pořadovým číslem.2.Zapsání nebo vybrání správného pravidla, které popisuje vztah určený několika dvojicemi přirozených čísel;vytvoření dvojice přirozených čísel na základě daného pravidla (např. druhé číslo dostaneme vynásobením prvního čísla třemi a přičtením dvou).1 V testových úlohách pro 4. ročník se vyskytují zlomky se jmenovatelem 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12 nebo 100 a dese-tinná čísla nejvýše v řádu setin.