11 Matematický obsah –4. ročník Ve 4. ročníku je matematický obsah rozdělen do tří tematických okruhů. V tabulce 1 je uve-den jejich výčet včetně orientačního podílu testovacího času.Tabulka 1 Matematický obsah v šetření TIMSS 2011 –4. ročník Tematický okruh Plánovaný podíl testovacího času Čísla 50 %Geometrické tvary a měření 35 %Znázornění dat 15 %Tematické okruhy vymezují konkrétní matematické učivo, které šetření TIMSS 2011 sleduje u žáků 4. ročníku. Každý okruh zahrnuje několik tematických celků, u každého celku je uve-den seznam znalostí a dovedností, které musí žáci při řešení úloh z dané oblasti učiva proká-zat. V matematickém kurikulu většiny zemí zapojených do šetření jsou tyto tematické celky obsaženy.Čísla Tematický okruh čísla zahrnuje porozumění řádům čísel, způsobům jejich vyjádření a vzta-hům mezi čísly. Žáci 4. ročníku by měli mít vyvinutý cit pro čísla a být zběhlí v počítání, měli by rozumět početním operacím a vzájemným vztahům mezi nimi a při řešení úloh by měli umět používat čísla a početní operace (sčítání, odčítání, násobení a dělení).Žáci by měli mít povědomí o číselných řadách, měli by umět hledat vztahy mezi jejich členy nebo podle dané-ho pravidla určit chybějící členy.V tematickém okruhu čísla se zjišťují znalosti a dovednosti z následujících čtyř tematických celků:•Přirozená čísla •Zlomky a desetinná čísla •Číselné zápisy s přirozenými čísly •Číselné řady a vztahy Nejjednodušší zavedení matematických operací umožňují přirozená čísla. Ta mají zásadní význam pro rozvíjení matematických dovedností, a proto je práce s přirozenými čísly zákla-dem matematiky na prvním stupni základní školy.Tuto skutečnost také odráží koncepce ma-tematické části šetření TIMSS 2011. Většina dětí se učí počítat již v raném věku a během prv-ních let školní docházky se naučí používat sčítání, odčítání, násobení a dělení při řešení jed-noduchých úloh.Žáci 4. ročníku by měli umět počítat s přirozenými čísly přiměřené velikosti, odhadovat výsledky čtyř základních operací a používat výpočty při řešení úloh.Žáci by měli chápat vztahy mezi měrnými jednotkami a umět je vzájemně převádět. Měli by znát násobky deseti v metrické soustavě a další běžné vztahy, například mezi vteřinami, minu-tami, hodinami a dny.