8 TIMSS a PIRLS v roce 2011 Projekt TIMSS testuje žáky ve dvou důležitých vzdělávacích okamžicích –na konci prvních čtyř let formálního školního vzdělávání (v některých zemích konec prvního stupně základní školy) a na konci osmi let formálního školního vzdělávání (v některých zemích konec druhého stupně základní školy, někde též nazývaný nižší střední škola). Tím je přínosný především při implementaci nových přístupů a při rozhodování o dalším směřování vzdělávání. Protože projekt TIMSS sleduje efektivitu kurikula a výuky ve vztahu k výsledkům žáků, je pro jeho účely důležité ve všech zúčastněných zemích testovat výsledky žáků v matematice a v přírodovědných předmětech ve stejném okamžiku jejich formálního školního vzdělávání.Pro správné porovnání to znamená, že v době testování by ve všech zúčastněných zemích měli mít testovaní žáci možnost učit se matematiku a přírodovědné předměty stejný počet let.Data z projektu TIMSS doplňují údaje dalšího z projektůIEA, a to z Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), která probíhá ve 4.ročnících.Země, které se účastní projektůTIMSS a PIRLS tak získávají v pravidelných intervalech informace o čtenářské gramotnosti žáků a jejich matematických a přírodovědných dovednostech a znalostech.Rok 2011 představoval jedinečnou příležitost pro testování žáků 4.ročníků, protože čtyřletý cyklus projektu TIMSS se setkal s pětiletým cyklem projektu PIRLS.Po předchozích šetřeních PIRLS v letech 2001 a 2006 se v roce 2011 uskutečnil třetí cyklus tohoto projektu.Zúčastněné zemětak mají příležitost porovnat dosažené výsledky žáků 4.ročníků z matematiky, z přírodních věd a ze čtenářské gramotnosti.Umožní jim to vykreslit profil relativní úspěšnosti jejich žáků v daných oblastech v mezinárodním srovnání.Šetření obsahují rozsáhlý soubor informací o podmínkách pro zlepšování výuky v těchto třech základních oblastech kurikula.Protože součástí projektu PIRLS jsou dotazníky pro rodiče a opatrovníky žáků, účast v obou projektech zároveň přinesla jednotlivým zemím příležitost získat od rodičů údaje o počátcích učení se jejich dětí matematice a přírodním vědám a o různých charakteristikách domácího prostředí žáků.