7 Zkoumá-li projekt TIMSS, jak se žáci v jednotlivých zúčastněných zemích učí, vychází z modelu uvedeného na obrázku 1. Používá testy, které zjišťují výsledky žáků v matematice a v přírodovědných předmětech a které společně s encyklopedií TIMSS a s dotazníky poskytují obsáhlé informace o tom, jaké příležitosti pro výuku žáci mají.Po jednotlivých zúčastněných zemích jsou rovněž požadovány informace o očekávané úrovni jejich žáků v matematice a přírodních vědách. Tyto informace se získávají z encyklopedie TIMSS a z dotazníků na národní kurikulum.Například TIMSS 2007 Encyclopedia (Mullis, Martin, Olson, Berger, Milne, & Stanco, 2008)přináší přehled učiva matematiky a přírodovědných předmětůa informace o podmínkách pro výuku těchto předmětů v zemích, které se zúčastnily šetření TIMSS 2007.Dalším zdrojem informací jsou mezinárodní zprávy, které obsahují rozsáhlá data z dotazníkového šetření o struktuře a přísnosti zamýšleného kurikula a o úsilí vynaloženém na pomoc žákům, aby si toto kurikulum skutečně osvojili.Součástí těchto dat jsou například podrobnosti o přípravách učitelůna výuku,jejich zkušenosti a postoje; matematické a přírodovědné učivo skutečněodučené ve třídách žáků, kteří se účastnili šetření TIMSS; vzdělávací přístupy používané při výuce matematiky a přírodovědných předmětůnebo seznam pomůcek, které jsou ve třídách a ve školách pro výuku těchto předmětůk dispozici.Příprava koncepce šetření TIMSS 2011 Koncepce šetření TIMSS 2011 vznikla aktualizací metodiky předchozího cyklu z roku 2007, TIMSS 2007 Assessment Frameworks (Mullis, Martin, Ruddock, O’Sullivan, Arora, & Erberber, 2005). Aktualizace pravidelně přináší všem zúčastněným zemím příležitost podílet se na přípravě nového šetření.Od cyklu k cyklu je zachována provázanost a zároveňse metodika, použité nástroje a procedury neustále vyvíjejí.O koncepci šetření TIMSS 2011 jednali zástupci zúčastněných zemí na svém prvním setkání.Každá zúčastněná země jmenovala svého národního koordinátora, který spolupracoval s mezinárodní komisí na tom, aby bylo šetření pro jeho zemi relevantní. Národní koordinátoři jsou zodpovědní za implementaci šetření v jejich zemích ve shodě s metodikou a postupy projektu TIMSS. Při vyplňování dotazníků, které zjišťují, jak nejlépe aktualizovat obsahové a operační části šetření, spolupracovali národní koordinátoři s různými odborníky ze svých zemí.Úkolem dotazníkového šetření bylo shromáždit názory zúčastněných zemí na to, které tematické celky a operační cíle by se měly do šetření přidat či z něj odebrat.Po zvážení připomínek získaných od zúčastněných zemí byla metodika šetření TIMSS 2011 do hloubky zrevidována Komisí pro revizi úloh z matematiky a z přírodních věd (SMIRC). Následně byla celá koncepce opět posouzena národními koordinátory jednotlivých zemí a před zveřejněním byla provedena její konečná aktualizace.Koncepce šetření TIMSS 2011 je podobná koncepci šetření TIMSS 2007. To je důležité, protože pro sledování trendů ve výsledcích vzdělávání v čase je podstatné zachovat kontinuitu prováděných šetření.Nicméně některé změny stojí za povšimnutí.V diskuzích o aktualizaci projektu TIMSS,vedených národními koordinátory, Komisí pro revizi úloh z matematiky a z přírodních věd a vedoucími a odbornými skupinami IEA a TIMSS,byl kladen důraz na zlepšení kvality měření a lepší využití získaných výsledků v jednotlivých zúčastněných zemích.To znamená vybírat úlohy vhodné pro žáky a důležité pro jejich budoucnost;zajistit žákům přiměřený čas na vypracování testů;zlepšit realizaci projektu a maximalizovat výpovědní hodnotu výsledků dosažených ve zkoumaných obsahových a operačních složkách.