6 Výsledky šetření TIMSS 2007 byly zveřejněny ve dvou souvisejících publikacích: TIMSS 2007 International Mathematics Report (Mullis, Martin, & Foy, 2008) a TIMSS 2007 International Science Report (Martin, Mullis, & Foy, 2008).V těchto publikacích naleznete výsledky žáků 4.a 8.ročníkův matematice a v přírodních vědách,je v nich zachycen vývoj těchto výsledků v čase a jsou zde prezentovány podmínky pro výuku matematiky a přírodo-vědných předmětů.V průběhu času začaly závěry z projektu TIMSS ovlivňovat reformy a rozvoj výuky matematiky a přírodovědných předmětůpo celém světě.To na jednu stranu vede k trvalé poptávce po datech zachycujících trendy ve vývoji výsledků žáků v matematice a v přírodovědných předmětech a na druhou stranu je zapotřebí většího množství kvalitních informací pro vedení a hodnocení nových projektových iniciativ.Koncepce šetření TIMSS 2011 Tato publikace obsahuje tři základní metodické části, ve kterých je popsána a vysvětlena struktura šetření TIMSS 2011.V kapitole 1 Koncepce matematické části šetření TIMSS 2011 a v kapitole 2 Koncepce přírodovědné části šetření TIMSS 2011 jsou podrobněpopsány hlavní obsahové a operační složky v matematice a v přírodních vědách, které jsou testovány ve 4.a 8.ročníku.V obsahové složce koncepce jsou zvlášťpro 4.ročník a zvlášť pro 8.ročník uvedeny tematické okruhy (například algebra, geometrie v matematice a biologie, chemie v přírodních vědách) a jednotlivé tematické celky, na které jsou okruhy rozděleny.U každého tematického celku jsou popsány znalosti nebo dovednosti, které by měli žáci při řešení příslušných testových úloh prokázat.V operační složce koncepce jsou popsány myšlenkové pochody, které by žáci měli provádět v rámci matematických a přírodovědných obsahových oblastí.Operace jsou stejné pro matematiku a přírodní vědy a jsou podobné v obou testovaných ročnících, liší se jen důrazem kladeným na jejich jednotlivé úrovně.V kapitole 3 Koncepce pro zjišťování souvislostí v šetření TIMSS 2011 jsou popsány jednotlivé situace a faktory související s tím, jak se žáci matematiku a přírodovědné předměty učí.Tyto skutečnosti jsou zjišťovány pomocí dotazníků.Kurikulum projektu TIMSS Na základě dřívějších zkoumání výsledků výuky matematiky a přírodních věd je v projektu TIMSS použito kurikulum, dle kterého lze posoudit, jak jsou vzdělávací možnosti poskytovány žákům a které faktory ovlivňují, jak žáci tyto možnosti využívají.Model kurikula v projektu TIMSS obsahuje tři složky: zamýšlené kurikulum, realizované kurikulum a dosažené kurikulum (viz obrázek 1).Zamýšlené kurikulum prezentuje učivo, jehož osvojení společnost očekává,a předestírá vzdělávací systém, který usnadní jeho studium.Realizované kurikulum představuje skutečně předané učivo konkrétními učiteli konkrétním žákům v konkrétních třídách, charakteristiky učitelů a procesu výuky.Dosažené kurikulum prezentuje učivo, které si žáci skutečně osvojili,a co si o něm myslí.Obrázek 1: Kurikulum projektu TIMSS Zamýšlené kurikulum Realizované kurikulum Dosažené kurikulum Národní, sociální a vzdělávací kontext Škola, učitel a prostředí ve tříděŽáci, jejich výsledky a vlastnosti