158 TIMSS 2011 Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 70 79 99 Četnost (%) 2007 44,9 11,3 36,2 7,6 Četnost (%) 2011 52,4 13,7 30,8 3,1 S tím, že Země obíhá kolem Slunce a Měsíc kolem Země, se děti setkávají již v mateřské škole, nicmé-ně veškeré tyto procesy znázorněné v jednom schematickém diagramu a nutnost přiřazovat názvy k číslům mimo obrázek zřejmě dělá úlohu obtížnější. Tuto středně obtížnou úlohu řešili lépe chlapci než dívky. Celkově byla úspěšnost českých žáků nad úrovní mezinárodního průměru.Úloha P69 (S03_ 11)Jak často se Země otočí kolem své osy?A) jednou za 12 hodin B) jednou za 24 hodin C) jednou za měsíc D) jednou za rok Cíl úlohy: Přiřadit denní rytmy k otáčení Země kolem své osy a vztahu ke Slunci Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)51,6 47,5 54,7 Česká republika (2011)51,5 53,1 50,1 Mezinárodní průměr (2011)53,0 51,9 53,9 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 3,9 51,6 6,1 36,0 Četnost (%) 2011 4,4 51,5 4,4 36,0 K správnému zodpovědění této poměrně obtížné úlohy museli žáci znát pojem zemská osa a vědět, co znamená, že se Země kolem této osy otočí. Danou znalost museli žáci správně uvést do souvislosti s hodinami a dny. Z chybných možností volili čeští žáci (36 %), podobně jako žáci v mezinárodním průměru (24 %), nejčastěji možnost, že se Země otočí kolem své osy jednou za rok, což je doba obě-hu Země kolem Slunce.