Přírodovědné úlohy 155 Cíl úlohy: Vědět, že v kamenech se nacházejí různé pozůstatky živočichů a rostlin z dob dávno minulých Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)Česká republika (2011)40,0 34,3 45,3 Mezinárodní průměr (2011)27,9 23,8 32,0 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 Četnost (%) 2011 8,7 30,2 18,8 40,0 V této velice obtížné úloze se čeští žáci umístili vysoko nad mezinárodním průměrem, na čtvrtém místě v mezinárodním srovnání všech zúčastněných zemí. Přesto, že s pojmy hornina a nerost se žáci setkávají již v učivu vycházejícím ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni, stá-ří hornin a vznik zkamenělin zpravidla ve školách obsahem tohoto učiva není. K zodpovědění této úlohy proto museli žáci uplatnit znalosti získané mimo školu nebo postupovat vylučovacím způso-bem v kombinaci s představou o tom, co odpovídá době před rokem, před sto lety (to byla nejčastěji volená chybná možnost) a před tisícem let.2.3.3 Země ve sluneční soustavěÚloha P67 (S06_ 10)Napiš jeden druh energie, kterou Země získává ze Slunce.Cíl úlohy: Určit Slunce jako zdroj tepla a světla ve sluneční soustavěDovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 2 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)62,4 61,4 63,3 Česká republika (2011)59,0 63,8 53,9 Mezinárodní průměr (2011)54,1 53,7 54,5