150 TIMSS 2011 Odpovědi českých žákůKód odpovědi 20 10 70 79 99 Četnost (%) 2007 14,6 25,5 30,5 0,0 29,4 Četnost (%) 2011 21,1 28,9 0,0 31,2 18,8 V řešení této úlohy nejsou žáci příliš úspěšní a zcela správně ji dokázalo vyřešit přibližně o 7 % českých žáků méně, než je průměrná mezinárodní úspěšnost. Více žáků (50 %) dokázalo uvést alespoň jednu odpověď, ale ani zde není úspěšnost nijak mimořádná. Lze se však domnívat, že spíše než celková neznalost daného tématu, se v řešení této úlohy projevuje horší schopnost žáků formulovat správně svou odpověď. To dokazuje fakt, že téměř 20 % žáků danou otázku zcela opo-minulo a úlohu neřešili.Úloha P62 (S07_ 11)Která z těchto půdních změn je pouze přirozeného původu?A) Úbytek minerálů v důsledku zemědělství.B) Vznik pouští v důsledku kácení stromů.C) Zatopení krajiny v důsledku stavby přehrady.D) Vyplavování minerálů v důsledku silných dešťů.Cíl úlohy: Určit zemské zdroje, které lidé denně využívají Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)40,0 40,1 39,9 Česká republika (2011)40,8 41,8 39,8 Mezinárodní průměr (2011)38,8 38,8 38,7 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 22,2 15,2 12,3 40,0 Četnost (%) 2011 24,6 14,5 13,2 40,8 Úloha je podle klasifikace TIMSS zařazena mezi úlohy s vysokou obtížností. Problematice půd se věnu-je přírodovědné vzdělávání na prvním stupni pouze okrajově, to ovšem tolik nevadí. V této úloze totiž stačí identifikovat děje přirozeného – přírodního původu a děje antropogenního původu – tedy děje, za nimiž stojí zásah člověka. Zdá se, že toto plných 60 % žáků nedokázalo. Lze se domnívat, že země-dělství nespojují žáci se zásahy člověka a aplikují pouze znalost o využívání minerálních látek z půd rostlinami. Proto je volba distraktoru A druhou nejčetnější. Motivaci pro volbu dalších distraktorů je obtížné identifikovat, zdá se však, že se jednalo pouze o nahodilou volbu danou nepochopením otázky.