148 TIMSS 2011 Úloha P60 (S01_ 09)Na co musí být půda bohatá, aby se v ní rostlinám dařilo?A) na zrnka písku B) na hroudy jílu C) na vrstvy štěrkopísku D) na rozkládající se rostliny a živočichy Cíl úlohy: Popsat rysy zemského povrchu a uvést je do souvislosti s lidskou činností; určit zemské zdroje, které lidé denně využívají Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)73,8 76,0 71,6 Česká republika (2011)72,8 75,3 70,2 Mezinárodní průměr (2011)40,3 39,9 40,6 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 11,8 8,6 2,7 73,8 Četnost (%) 2011 10,0 9,6 5,3 72,8 V řešení této úlohy byli čeští žáci výrazně nad mezinárodním průměrem. Oproti roku 2007 došlo jen k nevýznamnému poklesu v úspěšnosti řešení dané úlohy u českých žáků. Význam půd pro živé organizmy a význam látek vzniklých rozkladem rostlin a živočichů pro růst rostlin je tradiční součástí vzdělávání na prvním stupni, což souvisí s úspěšností v řešení této úlohy. Mírně vyšší zastoupení možnosti A oproti volbě jiných distraktorů může být způsobeno empirickou zkušeností žáků, kteří byli svědky promíchávání zeminy s pískem, aby došlo k jejímu „odlehčení“. Potom zemina nezadržuje tolik vody a může se díky pískovým zrnům lépe prokysličovat.Úloha P61 (S05_ 03)Na mnoha místech světa je nedostatek pitné vody. Popiš dvě věci, které lidé mohou udělat pro to, aby se pitnou vodou neplýtvalo.Cíl úlohy: Popsat rysy zemského povrchu a uvést je do souvislosti s lidskou činností; určit zemské zdroje, které lidé denně využívají; vysvětlit, proč je důležité používat zemské zdroje s rozmyslem Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)14,6 17,0 12,5 Česká republika (2011)21,1 20,4 21,7 Mezinárodní průměr (2011)26,9 29,9 23,9