Přírodovědné úlohy 147 Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 79 99 Četnost (%) 2007 54,7 27,0 18,3 Četnost (%) 2011 58,8 26,7 14,5 B Kód OdpověďSprávná odpověď10 Zmiňuje záplavy/rozlití řeky NEBO znečištění řeky NEBO zvířata padající do řeky. Příklady:Řeka se může rozvodnit. Řeka se může rozlít a zanést obilí blátem.Řeka se může rozvodnit a spláchnout budovy.Voda může odnést obilí pryč. Řeka může na farmu přinést nečistoty.Do řeky se mohou z polí spláchnout škodliviny.Voda může být otrávená.Voda v řece může být špinavá nebo znečištěná. Zvířata mohou spadnout do řeky a zranit se.Nesprávná odpověď79 Nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi, značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním).Příklady:V zimě voda zamrzne, můžete jít bruslit a spadnout do vody.Něco spadne do vody. Řeka je nebezpečná. Bláto. Řeka si udělá nové cesty do polí.Řeka jim tam překáží a dělat některé věci je pak těžší.Ztěžuje sklizeň. Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 79 99 Četnost (%) 2007 63,6 17,2 19,2 Četnost (%) 2011 60,1 24,9 15,0 Tato úloha se dotýká zemědělství jakožto výroby, která od okolního prostředí vyžaduje určité vstupy (úloha A), ale která zároveň může být okolním prostředím ohrožena (např. povodně) nebo může okolní prostředí ohrozit (např. únik průmyslových hnojiv) – úloha B. Žáci mají uvést pouze jednu výhodu a jednu nevýhodu hospodaření v krajině znázorněné na obrázku, přesto se řadí úloha mezi obtížné, respektive velmi obtížné. Je vskutku zajímavé, že čeští žáci lépe umí naformulovat nevýhody hospodaření v dané krajině než výhody. Je těžké určit, proč tomu tak je, ale lze se domnívat, že urči-tou roli může sehrávat výskyt extrémních klimatických jevů a s nimi souvisejících povodní v České republice a fakt, že problematice životního prostředí a jeho znečišťování je věnována zvýšená po-zornost již na prvním stupni.