Přírodovědné úlohy 139 Učivo o magnetech je součástí přírodovědy. Žáci by tedy měli vědět, že se souhlasné póly magnetů odpuzují a opačné přitahují. Výsledek úlohy ale ukázal, že znalost žáků v této problematice není dob-rá. Jen 32 % českých žáků správně uvedlo, že se vozíky budou odpuzovat, a 44 % se jich domnívá, že se přitáhnou. Úlohu vůbec neřešilo 10 % žáků. Výsledek českých žáků byl na úrovni mezinárodního průměru. Úspěšnost byla stejná jako v roce 2007, stoupl ale podíl žáků, kteří uvedli, že se vozíky přitáhnou (o 9 %), a to na úkor těch, kteří úlohu neřešili.Úloha P53 (S02_ 09)Bětka má dva magnety (A a B) a dva stejné kovové špendlíky. Magnet A posouvala po stole, dokud se k němu nepřitáhl špendlík. Pak posouvala po stole magnet B, dokud se k němu nepřitáhl druhý špendlík.Zjistila tak, že magnet A přitáhne špendlík ze vzdálenosti 15 cm a magnet B přitáhne špendlík ze vzdá-lenosti 10 cm. Standa řekl, že oba magnety jsou stejně silné. Souhlasíš s ním?(Zaškrtni jeden čtvereček.) ano ne Vysvětli svou odpověď.Cíl úlohy: Vědět, že magnety mají severní a jižní pól, že se stejné póly odpuzují a opačné přitahují a že magnety přitahují některé další látky a tělesa Dovednost: Uvažování Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)Česká republika (2011)28,1 29,0 27,3 Mezinárodní průměr (2011)26,4 27,4 25,3 magnety špendlíky A B