136 TIMSS 2011 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 74,2 3,5 13,5 4,4 Četnost (%) 2011 77,1 3,0 13,1 4,4 Čeští žáci dosáhli v této úloze dobré úspěšnosti 77 %. Podobný byl výsledek i v roce 2007 a napro-sto obdobné bylo rozložení volby jednotlivých distraktorů. Čeští chlapci byli výrazně úspěšnější než dívky, což odpovídá technickému zaměření úlohy. Určit správně materiál, který vede elektrický proud, nečinilo našim žákům vážný problém. Vzhledem k tomu, že ve škole se někteří žáci setkávají s jednoduchými elektrickými obvody až v pátém ročníku, jde spíše o poznatek z běžné zkušenosti. Žáci kolem sebe vidí dráty na sloupech vysokého napětí, kterými se rozvádí elektřina, vědí, že v pří-vodních šňůrách ke spotřebičům jsou kovové dráty. Určitě také slyšeli, a to i ve škole, že nemají do zásuvky strkat šroubovák ani hřebíky či jiné kovové věci. Kromě správné odpovědi se pak v hojnější míře vyskytla chybná možnost, že guma vede elektrický proud, a to jak u českých žáků, tak u žáků většiny ostatních zemí.Úloha P51 (S02_ 08)Jirka propojil baterii, žárovku a několik drátů tak, jak vidíš na obrázku.Bude žárovka svítit?(Zaškrtni jeden čtvereček.) ano ne Vysvětli svou odpověď.Cíl úlohy: Na příkladu jednoduchých elektrických systémů vysvětlit, že elektrický obvod funguje jen jako úplný Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)Česká republika (2011)26,3 17,7 34,5 Mezinárodní průměr (2011)27,4 25,5 29,3 +