124 TIMSS 2011 Nesprávná odpověď70 JEMNÁ bez vysvětlení nebo s nesprávným vysvětlením. [Může zahrnovat pravdivé tvrzení, které ale neodpovídá na otázku.]Příklady:Jemná sůl je lehčí.Hrubá sůl je drsná a jemná sůl je hebká. Dá se rozpustit snadněji.Jemná sůl v sobě nemá žádné hrubé kousky. Protože jemná sůl je lepší než hrubá sůl.Jemné to nebude trvat tak dlouho, než se rozpustí.71 HRUBÁ s vysvětlením či bez něj.72 OBĚ s vysvětlením či bez něj.79 Další nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi, značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním).Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 70 71 72 79 99 Četnost (%) 2007 33,9 41,8 8,0 13,5 0,9 1,9 Četnost (%) 2011 37,2 39,6 7,5 12,1 1,4 2,2 Při řešení úlohy se dala využít zkušenost, kterou mohou mít žáci spíše se slazením hrubým a jem-ným cukrem. Problematika rozpouštění látek je předmětem vzdělávání až na druhém stupni, zpra-vidla ve výuce chemie. Zaškrtnout správnou odpověď, že se jemná sůl rozpustí rychleji, zvládlo 77 % českých žáků. Jen 37 % jich ale bylo schopno napsat i vysvětlení, což bylo podmínkou úplně správné odpovědi. Stačilo přitom jen např. konstatovat, že „je jemnější“. Výsledek českých žáků odpovídal mezinárodnímu průměru a byl obdobný jako v roce 2007.Úloha P40 (S05_ 08)Některé z následujících látek budou hořet, některé ne. Udělej X do čtverečku vedle látek, které budou hořet. (X můžeš udělat do více čtverečků.) voda dřevo písek benzín vzduch Cíl úlohy: Určit pozorovatelné změny látek způsobené tlením, hořením, rezavěním, vařením, které vedou ke vzniku nových látek Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 2