122 TIMSS 2011 Úloha je sice hodnocena v šetření TIMSS jako relativně jednoduchá, čeští žáci však v jejím řešení ne-jsou v porovnání s mezinárodním průměrem příliš úspěšní. Problematika směsí je zařazena zejména do výuky chemie na druhém stupni. Na prvním stupni se jí zpravidla věnuje pozornost jen okrajově, neboť vyžaduje od žáků poměrně značnou dávku abstraktního myšlení. Úloha P38 (S01_ 05)Marie navrhla pokus se solí a vodou. Výsledky jejího pokusu jsou v tabulce.Množství rozpuštěné soli Objem vody Teplota vody Byla směs rozmíchána? 15 gramů 50 ml 25° C Ano 30 gramů 100 ml 25° C Ano 45 gramů 150 ml 25° C Ano 60 gramů 200 ml 25° C Ano Co Marie svým pokusem zjišťovala?A) Kolik soli se rozpustí v různém množství vody.B) Kolik soli se rozpustí při různé teplotě.C) Jestli míchání urychlí rozpouštění soli.D) Jestli míchání zpomalí rozpouštění soli.Cíl úlohy: Vysvětlit způsoby, kterými lze ovlivnit, jak mnoho látky se rozpustí a jak rychle Dovednost: Uvažování Obtížnost: 3 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)47,4 49,9 44,8 Česká republika (2011)58,8 58,1 59,5 Mezinárodní průměr (2011)49,2 50,6 47,7 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 47,4 18,6 21,8 3,9 Četnost (%) 2011 58,8 13,7 18,5 6,4 Tato úloha, byť uzavřená, je pro žáky poměrně obtížná. Pracují totiž s tabulkou a musí mezi sebou porovnat řadu údajů. Žáci vědí jak z výuky, tak z osobní zkušenosti, že míchání urychlí rozpouštění látek v kapalině. Proto také alternativu D volilo pouze 6 % žáků. Lze se však domnívat, že s ohledem na stejnou znalost (zkušenost) se dalo přibližně 18 % žáků splést konstatováním v alternativě C. Podobně znalost (zkušenost) týkající se vlivu teploty na rychlost rozpouštění látek pomýlila přibliž-ně 13 % žáků, kteří z tabulky nevyčetli, že teplota vody při pokusu byla konstantní. Pozitivně je však třeba hodnotit nárůst úspěšnosti v řešení této úlohy oproti roku 2007 o 11 %, indikující že žáci již lépe umí pracovat s informacemi uvedenými v tabelární podobě.