Přírodovědné úlohy 121 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)45,8 38,3 53,3 Česká republika (2011)52,2 50,4 54,1 Mezinárodní průměr (2011)43,6 40,2 47,0 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 19,4 45,8 2,3 29,1 Četnost (%) 2011 12,8 52,2 5,6 28,6 Úloha patřila k hodně obtížným. Čeští žáci si s ní ale v mezinárodním srovnání poradili velmi dobře, jejich úspěšnost 52 % byla nadprůměrná. Zlepšili se i oproti roku 2007, a to o 6 %. Dalo by se očeká-vat, že většina našich žáků již viděla sklenici s vodou či jiným nápojem, ve kterém plavou kostky ledu. Přesto téměř polovina z nich vybrala chybnou možnost. Nejčastější chybnou volbou byla varianta, že kostka ledu bude na dně sklenice. Led je tuhý a kompaktní, a to možná vyvolává u dětí představu, že musí být „těžší“ než voda a klesnout ke dnu.Úloha P37 (S05_ 07)Která z následujících látek je směs?A) slaná voda B) cukr C) vodní pára D) sůl Cíl úlohy: Uvést příklady směsí a vysvětlit, jak mohou být rozděleny Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 2 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)48,9 45,3 51,9 Česká republika (2011)46,9 50,0 44,1 Mezinárodní průměr (2011)64,0 65,0 63,2 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 48,9 25,2 9,7 9,4 Četnost (%) 2011 46,9 27,2 9,8 12,7