120 TIMSS 2011 Nesprávná odpověď70 Ne s nesprávným vysvětlením nebo bez něj.71 Ano s vysvětlením založeným na tom, že předměty s větším objemem více váží. Příklady:Polystyren je větší, takže musí vážit víc.Aby to bylo těžší, tak to musí být větší.79 Jiná nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi, značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním).Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 70 71 79 99 Četnost (%) 2007 54,7 18,2 14,5 10,7 1,9 Četnost (%) 2011 54,8 16,3 9,4 18,0 1,5 Úloha patřila k obtížnějším. Čeští žáci v ní dosáhli v mezinárodním srovnání nadprůměrného výsled-ku. Jejich úspěšnost byla 55 %, stejně jako v roce 2007, a i tentokrát byly úspěšnější dívky. Úloha je zaměřena na vztah mezi hmotností a objemem předmětu, skrývá v sobě tedy pojem hustota, o které se ale přímo nemluví. S předměty uvedenými v úloze mají děti vlastní zkušenost z běžného života. Nemělo by jim tedy dělat problém rozpoznat, že cihla bude určitě těžší než polystyrenová kostka i jablko. Svůj nesouhlas s tím, že by předměty s větším objemem více vážily, napsalo také dalších 16 % českých žáků. Neuvedli ale žádné nebo dostatečné vysvětlení. Představu, že předměty s větším objemem více váží, měla necelá desetina českých žáků. Úloha P36 (S01_ 06)Do sklenice s vodou byl vložen kus ledu. Který obrázek nejlépe vystihuje, kde se led bude nacházet?Cíl úlohy: Porovnat a utřídit předměty a látky na základě jejich fyzikálních vlastností; určit vlastnosti a běžné užití vody v pevném, kapalném a plynném skupenství Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 4 A)B)C)D)