114 TIMSS 2011 2.2 NEŽIVÁ PŘÍRODA 2.2.1 Třídění a vlastnosti látek Úloha P30 (S02_ 06)Voda, led a pára mají různou teplotu. Která trojice je seřazená od nejchladnějšího k nejteplejšímu?A) led, voda, pára B) led, pára, voda C) pára, led, voda D) pára, voda, led Cíl úlohy: Vyjmenovat tři skupenství látek a popsat charakteristické rozdíly ve tvaru a objemu; vědět, že látka může přecházet z jednoho skupenství do druhého zahříváním či chlazením, a popsat tyto změny Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 2 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)Česká republika (2011)86,4 80,1 92,4 Mezinárodní průměr (2011)73,0 73,4 72,7 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 Četnost (%) 2011 86,4 5,0 2,1 5,8 Poznatky o jednotlivých skupenstvích vody jsou součástí výuky na prvním stupni. Není proto pře-kvapující, že úspěšnost českých žáků je tak vysoká a přesahuje i mezinárodní průměr. Za povšimnutí stojí fakt, že úlohu dokázalo správně vyřešit o 12 % českých chlapců více než dívek. Úloha P31 (S01_ 08)Během tuhnutí, tání a varu se mění skupenství vody. Pro který děj musíme dodávat teplo, aby nastal?A) pouze pro var B) pouze pro tání C) pro tání a tuhnutí, nikoliv pro var D) pro tání a var, nikoliv pro tuhnutí Cíl úlohy: Vědět, že látka může přecházet z jednoho skupenství do druhého zahříváním či chlazením, a popsat tyto změny Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 4