Přírodovědné úlohy 111 Hodnocení Kód OdpověďSprávná odpověď10 Odkazuje na to, že byl Martin nemocný, měl horečku a podobně. Příklady: Byl nemocný. Chytil infekci. Měl horečku. Mohl mít úžeh. Mohl mít zápal plic. Jeho teplotu mohl způsobit nějaký virus.Nesprávná odpověď70 Odkazuje pouze na to, že Martin prochladl, promokl a podobně. [Svědčí o špatné představě příčiny nemoci.] Příklady: Tu noc předtím byla zima a on byl venku. Plaval v ledové vodě.71 Odkazuje pouze na nějaký faktor ovlivňující vnější teplotu. Příklady: Bylo strašné horko. Moc se přikryl. Měl moc tlusté pyžamo. Byl na slunci. Dal si horkou koupel.79 Další nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi, značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním). Příklady: Bolela ho hlava. Zůstal předtím v noci moc dlouho venku.Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 70 71 79 99 Četnost (%) 2007 47,5 10,2 15,4 14,9 12,0 Četnost (%) 2011 54,6 9,0 13,2 16,0 7,2 Výchova ke zdraví je v současnosti poměrně akcentovanou složkou vzdělávání jak na prvním, tak druhém stupni. Problematika zdraví a nemoci je také součástí vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět. Lze se tedy domnívat, že tyto faktory stojí za nadprůměrnou úspěšností českých žáků v této úloze. Jistou roli jistě také sehrává fakt žákovské osobní zkušenosti s průběhem nemocí. Většímu úspěchu v řešení dané úlohy zřejmě bránil fakt, že se jedná o otevřenou úlohu, ve které žáci musí tvořit sa-mostatně odpověď, což jim často dělá problémy. Pozitivní je, že oproti roku 2007, kdy úlohu zcela pominulo 12 % žáků, ji v roce 2011 neřešilo jen zhruba 7 % dětí.