Přírodovědné úlohy 107 Kód OdpověďSprávná odpověď10 Zmiňuje kácení stromů nebo další činnosti, které způsobují změny v krajině (a vedou ke ztrátě přirozeného prostředí/domova). Příklady: Kácení stromů. Stavba domů a silnic. Výroba papíru a srubů, protože se kvůli tomu kácí stromy, které jsou domovem pro zvířata. Ničení domova zvířat, třeba pralesů. Odlesňování. Ničení jejich domova.11 Zmiňuje lov nebo zabíjení zvířat (pro potravu, kožešinu apod.) Příklady: Střílet zvířata a pak je sníst. Lov zvířat (hlavně těch vzácných). Chytat vzácná zvířata a dávat je do ZOO. Pytláctví.12 Zmiňuje znečišťování životního prostředí (a podobně). Příklady: Znečištění vzduchu. Vyhazování odpadků do řek. Znečištění. Ropné skvrny v oceánu.19 Další správná Nesprávná odpověď70 Zmiňuje nějakou lidskou činnost, jejíž vztah k vymírání zvířat je ale nejasný. Příklady: Kouření. Hraní si se zvířaty.Výroba bot.Když se dělají pokusy. Venčení psů. Střílení zbraněmi.79 Jiná nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi, značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním).Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 20 10 70 79 99 Četnost (%) 2007 26,7 39,8 20,8 0,0 12,7 Četnost (%) 2011 33,0 36,7 0,0 23,4 6,9 Tato úloha je v klasifikaci šetření TIMSS hodnocena jako velmi obtížná. Tomu odpovídá jak úspěš-nost českých žáků v jejím zcela správném vyřešení, tak úspěšnost mezinárodní. Schopnost řešit úlohu správně prokázala jen necelá třetina žáků účastnících se šetření. I když vliv lidské činnosti na živou přírodu je součástí výuky, vliv člověka na úbytek biodiverzity je pro žáky často obtížně před-stavitelný, chybí jim přímá zkušenost. Úlohu navíc komplikuje fakt, že je třeba uvést dva příklady. Alespoň částečně správnou odpověď, tedy minimálně jeden příklad, totiž uvedlo téměř 70 % žáků.