104 TIMSS 2011 Úloha P22 (S06_ 04)Na obrázku je potravní řetězec.Kde je správně uveden vztah mezi lovcem a kořistí?A) ryba (lovec) – tuleň (kořist)B) zelená řasa (lovec) – drobný korýš (kořist)C) ryba (lovec) – drobný korýš (kořist)D) tuleň (lovec) – kosatka (kořist)Cíl úlohy: Popsat vztahy v daném společenství založené na jednoduchém potravním řetězci Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 3 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)70,4 67,1 73,6 Česká republika (2011)81,1 79,7 82,6 Mezinárodní průměr (2011)57,0 55,0 58,9 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 9,7 6,7 70,4 9,3 Četnost (%) 2011 4,9 6,4 81,1 6,6 Vztahy mezi organizmy, respektive problematika potravních vztahů ve společenstvech, jsou tradiční součástí výuky na prvním i na druhém stupni. Více než 80% úspěšnost českých žáků – výrazně pře-sahující mezinárodní průměr – tak není překvapivá. Téměř stejné zastoupení nesprávných distrak-torů pak ukazuje na fakt, že žáci volili zbylé odpovědi pravděpodobně jen nahodile.zelená řasa drobný korýšryba tuleňkosatka