Přírodovědné úlohy 103 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 64,3 22,4 7,4 3,3 Četnost (%) 2011 69,8 16,9 9,4 1,9 Přestože je úloha dle klasifikace TIMSS řazena mezi obtížnější, čeští žáci si s jejím řešením poradili dobře. Správně dokázalo zodpovědět otázku téměř 70 % českých žáků. Druhou nejčastější volbou byla alternativa B. Výběr této možnosti byl dán zřejmě tím, že žáci spojují s přítomností slunečního záření rovněž proces dozrávání semen, která se po dozrávání dostávají do okolí.Úloha P21 (S01_ 01)Predátor je živočich, který se živí jinými živočichy. Které z těchto zvířat je predátor?A) jelen B) vlk C) kráva D) koza Cíl úlohy: Popsat vztahy v daném společenství založené na jednoduchém potravním řetězci Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 1 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)95,3 95,3 95,2 Česká republika (2011)95,7 95,3 96,1 Mezinárodní průměr (2011)87,6 87,0 88,1 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 2,6 95,3 0,4 0,1 Četnost (%) 2011 1,6 95,7 0,2 1,9 O tom, že otázka je pro žáky velmi jednoduchá, svědčí fakt, že jak v roce 2007, tak v roce 2011 ji správně zodpovědělo více než 95 % žáků. S pojmem predátor se žáci na prvním stupni setkávají ve výuce prvouky a přírodovědy5. Kromě toho je jim pojem často znám i z různých přírodovědných dokumentů, které mají možnost sledovat v televizi.5 V textu užíváme názvy prvouka, resp. přírodověda pro předměty vycházející z oblasti Člověk a jeho svět.