102 TIMSS 2011 Cíl úlohy: Popsat, jak tělo živočichů reaguje na vnější podmínky a na činnosti Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)Česká republika (2011)38,3 33,5 42,8 Mezinárodní průměr (2011)48,7 47,4 50,2 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 Četnost (%) 2011 2,4 38,3 56,5 1,7 V dané úloze byla úspěšnost českých žáků pod úrovní mezinárodního průměru. V případě této úlohy to není příliš překvapující, neboť na prvním stupni je pozornost věnována spíše organizmům žijí-cím na území České republiky. Žáci zřejmě uplatnili znalost chování zde žijících živočichů, tedy že řada z nich volí noc jako dobrou dobu pro shánění potravy, neboť jsou méně nápadní (varianta C). V kontextu úlohy to však byla chybná varianta. Správnou odpovědí byla varianta B, protože pouštní živočichové jsou při vysokých denních teplotách málo aktivní a spíše odpočívají.2.1.4 Ekosystémy Úloha P20 (S06_ 02)Rostliny využívají energii přímo ze Slunce. K čemu tuto sluneční energii využívají?A) k tvorbě živin B) k šíření semen C) k hnojení půdy D) k ochraně proti hmyzu Cíl úlohy: Vysvětlit, že rostliny potřebují pro tvorbu živin Slunce, zatímco živočichové získávají živiny tím, že jedí Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 3 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)64,3 64,8 63,9 Česká republika (2011)69,8 71,0 68,5 Mezinárodní průměr (2011)51,4 51,6 51,3