Přírodovědné úlohy 95 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 24,9 8,1 11,5 51,7 Četnost (%) 2011 21,7 6,4 8,3 62,1 Také tato úloha patří mezi obtížnější, neboť žáci musí aplikovat znalosti problematiky populací a jejich životaschopnosti. Správně dokázalo zodpovědět otázku 62 % českých žáků. Druhou nejčas-tější volbou byla alternativa A, kde žáci zřejmě předpokládali, že může dojít k páření mezi různými poddruhy tygra, např. mezi tygrem sibiřským a ussurijským, či dokonce mezidruhově, např. mezi tygrem a lvem (média např. informovala o narození kříženců lva a tygřice, kteří nesou název „ligr“). To však nebyla alternativa správná, neboť i tak by došlo k vyhynutí konkrétního druhu tygra. Úloha P12 (S07_ 01)Který z následujících živočichů se na začátku svého vývoje nejvíce podobá dospělému jedinci?A) mol B) člověk C) žába D) motýl Cíl úlohy: Vědět, že se rostliny a živočichové rozmnožují jen s jedinci stejného druhu a jejich potomci jsou podobní svým rodičům Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)71,9 75,7 68,5 Česká republika (2011)66,9 66,2 67,6 Mezinárodní průměr (2011)54,5 53,8 55,1 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 10,4 71,9 7,1 5,9 Četnost (%) 2011 15,3 66,9 8,1 6,9 S řešením úlohy si žáci poradili velmi dobře, i když je dle klasifikace úloh TIMSS zařazena mezi obtížné. Zatímco v případě rozdílů mezi jednotlivými stádii vývoje žab a motýlů zpravidla žáci ne-měli problémy, u méně známého zástupce hmyzu – mola – polovina žáků, kteří správnou odpověď neznali, zvolila tuto možnost. I tak se četnost správných odpovědí pohybovala nad mezinárodním průměrem.