94 TIMSS 2011 Cíl úlohy: Sledovat hlavní období v životním cyklu rostlin a živočichů; rozpoznat a porovnat životní cykly známých rostlin a živočichůDovednost: Používání znalostí Obtížnost: 2 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)81,9 79,8 83,8 Česká republika (2011)86,8 84,7 88,7 Mezinárodní průměr (2011)76,3 77,1 75,5 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 12,6 1,4 1,7 81,9 Četnost (%) 2011 11,0 1,1 0,4 86,8 Tato úloha není nijak obtížná, čemuž odpovídá i úspěšnost žáků. Vývojová stádia žab jsou zpravidla součástí výuky přírodovědy, kde se probírají zástupci nejvýznamnějších živočichů (vzdělávací oblast Člověk a jeho svět). Jistě pozitivní zjištění je, že ti, co správnou odpověď neznali, vyloučili alternativy B, C.Úloha P11 (S07_ 02)Některá zvířata jsou velmi vzácná. Například existuje jen několik tygrů sibiřských. Co se nejspíše stane, pokud již žijí jen samice tygrů sibiřských?A) Samice si najdou samce jiného druhu, aby se s ním mohly pářit a zplodit další tygry sibiřské.B) Samice se budou pářit mezi sebou a zplodí další tygry sibiřské.C) Samice budou moci plodit pouze samice tygra sibiřského.D) Samice nebudou schopny zplodit další tygry sibiřské a tento druh vyhyne.Cíl úlohy: Vědět, že se rostliny a živočichové rozmnožují jen s jedinci stejného druhu a jejich potomci jsou podobní svým rodičům; popsat jednoduché vztahy mezi rozmnožováním a přežitím jednotlivých druhů rostlin a živočichůDovednost: Uvažování Obtížnost: 3 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)51,7 54,3 49,3 Česká republika (2011)62,1 63,3 60,9 Mezinárodní průměr (2011)53,4 53,9 53,0