Přírodovědné úlohy 93 Úloha P9 (S03_ 07)Některé rostliny rodí plody, jako například jablka. Jaký je jeden význam plodu?A) Chrání semena.B) Vytváří živiny pro semena.C) Brání semenům v tom, aby se rozptýlila.D) Uchovává zásobu vody pro klíčení semen.Cíl úlohy: Přiřadit hlavní části rostlin k jejich funkcím Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)31,2 32,3 30,4 Česká republika (2011)31,5 29,2 33,6 Mezinárodní průměr (2011)31,2 31,0 31,4 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 31,2 21,4 7,4 33,8 Četnost (%) 2011 31,5 25,9 7,1 32,4 Tato úloha je velmi komplikovaná. Stavbu rostlin žáci probírají a o funkci plodu mluví, nicméně všech-ny alternativy, které jsou uvedeny, zejména alternativy A, B, D se žákům mohou jevit jako správné. To ukazuje také volba jednotlivých distraktorů. Pro žáky je obtížné si představit, že uvnitř samotného semena se skrývají živiny k výživě v době klíčení, a mohou se domnívat, že tyto živiny dodává semenu plod. Podobné je to s vodou. Vědí, že voda je pro klíčení nezbytná, ale již si obtížně představují, kde ji semeno získá. Úspěšnost českých žáků se neliší od průměru ostatních zemí a také oproti roku 2007 nedošlo ke změně.2.1.2 Životní cykly, rozmnožování a dědičnost Úloha P10 (S05_ 05)Marie našla v rybníce ryby a pulce. Jak se tam pulci dostali?A) Vylíhli se z vajíček, která tam nakladly ryby z rybníka.B) Vznikli z bahna, které je na dně rybníka.C) Vznikli z látek rozpuštěných ve vodě rybníka.D) Vylíhli se z vajíček, která do rybníka nakladly žáby.