92 TIMSS 2011 Hodnocení Kód OdpověďSprávná odpověď20 Správně pojmenuje všechny 4 části rostliny a u všech uvede jejich funkci.1: Květ (poupě) – produkuje semena (má semena, produkuje ovoce, dělá pyl, láká hmyz k rostlině).1: Semena – rozmnožování rostliny, když semena dozrají. 1: Korunní lístky – lákají opylovače. 2: Stonek – vede vodu a živiny (drží květ nahoře, dopravuje vodu, rozvádí živiny a minerály do ostatních částí, skladiště živin). 3: List – vyrábí pro rostlinu živiny (zde probíhá fotosyntéza, pohlcuje sluneční záření, nasává vzduch, přijímá oxid uhličitý, vydává kyslík, vydává vodu).4: Kořeny – dopravují vodu do rostliny (přijímají minerály a živiny ze země, přijímají vodu, nasávají vodu, ukotvují rostlinu, skladují živiny).21 Správně pojmenuje všechny 4 části rostliny a u tří uvede správně jejich funkci.Částečně správná odpověď10 Identifikuje: 4 části a 1 nebo 2 správné funkce NEBO 3 části a 1 nebo 2 nebo 3 správné funkce NEBO 2 části a 1 nebo 2 správné funkce.Nesprávná odpověď70 Správně pojmenuje všechny 4 části rostliny, ale neuvede správně žádnou funkci.79 Jiná nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi, značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním).Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 20 21 10 70 79 99 Četnost (%) 2007 9,9 15,2 42,7 26,5 4,9 0,8 Četnost (%) 2011 20,3 18,3 35,3 19,6 4,6 1,9 Stavba rostlinného těla je součástí výuky na prvním stupni českých škol. Žákům pojmenování částí rostliny zpravidla nedělá problémy, obtíže u nich mohou nastat s formulováním funkcí těchto částí rostlin. Už samo cizí slovo „funkce“ v záhlaví tabulky může být pro žáky obtížné a mohou přemýšlet o tom, co mají v úloze řešit. Navzdory vysoké obtížnosti úlohy v klasifikaci TIMSS však řešili čeští žáci úlohu s výrazně vyšší úspěšností než jejich vrstevníci z jiných zemí. Správnou nebo částečně správnou odpověď uvedlo dokonce 73 % žáků (mezinárodní průměr byl necelých 58 %). U úlohy došlo k značnému zlepšení v úspěšnosti českých žáků oproti roku 2007.