90 TIMSS 2011 B Kód OdpověďSprávná odpověď10 Vysvětluje, že krysa používá své řezáky k hryzání (hlodání, okusování) potravy nebo zabití kořisti.Příklady: Krysa je používá k hryzání oříšků, zrní, masa a zeleniny. Používají je k hryzání potravy.Krysa používá své řezáky k okusování tvrdých věcí. Řezákama ukousne kořisti hlavu.Používá je na zabíjení mladých ptáků.Nesprávná odpověď70 Vysvětluje, že krysy používají své řezáky k žvýkání (drcení, rozmělňování, rozkousávání) potravy. Příklady: Krysy používají své řezáky pro žvýkání měkčích věcí. Krysy žvýkají svou potravu pomocí řezáků.Používají je na rozemletí potravy.Na drcení oříšků a zrní.K žvýkání jídla.79 Jiná nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi, značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním).Příklady:Používají je na zeleninu.K chycení kořisti.Krysa kouše jídlo.Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 70 79 99 Četnost (%) 2007 27,7 8,2 49,2 14,9 Četnost (%) 2011 27,4 18,5 47,9 6,2 Tato úloha je velmi složitá, čemuž odpovídá i hodnocení náročnosti úlohy odborníky TIMSS, a nutí žáky přemýšlet ve dvou rovinách. V první – jaká je potrava obou živočichů, v druhé – k čemu, s ohledem na konzumovanou potravu, slouží konkrétní uspořádání a tvar chrupu. Také nutnost formulace správné odpovědi je pro žáky složitá. Podle výsledků byli žáci schopni lépe zodpově-dět otázku, k čemu využívá špičáky tygr (40 % českých žáků zodpovědělo otázku zcela správně). Naopak v případě použití řezáků krysou žáci spíše tápali a otázku dobře zodpověděla jen o málo více než čtvrtina žáků.