86 TIMSS 2011 Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 79 99 Četnost (%) 2007 Četnost (%) 2011 55,3 44,0 0,7 Tato úloha je řazena v klasifikaci TIMSS mezi těžké. Úspěšnost českých žáků významně přesahuje mezinárodní průměr. Číslo v tabulce udává procento žáků, kteří zodpověděli otázku zcela správně. Z hlediska rozložení úspěšnosti v jednotlivých odpovědích dokázalo 89 % českých žáků správně zodpovědět, že pavouk páteř nemá, 75 % žáků správně odpovědělo, že krab páteř rovněž nemá, 71 % žáků volilo správnou odpověď, že ryba páteř má a 98 % jich správně konstatovalo, že lev páteř má. Je poněkud překvapující, že téměř 30 % žáků nezvolilo správnou odpověď v případě ryby, se kterou mají přímou zkušenost. Úloha P5 (S03_ 05)Ve které skupině živočichů jsou POUZE plazi?A) ještěrka, žába, had B) želva, ještěrka, krokodýl C) chobotnice, šnek, želva D) krab, žížala, had Cíl úlohy: Porovnat typické tělesné vlastnosti a způsoby chování hlavních skupin organizmů a uvést roz-díly mezi nimi; rozpoznat nebo uvést příklady zvířat a rostlin náležících do těchto skupin Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)40,7 37,7 43,1 Česká republika (2011)48,4 46,3 50,3 Mezinárodní průměr (2011)39,6 37,4 41,8 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 24,7 40,7 5,1 27,4 Četnost (%) 2011 31,9 48,4 1,8 16,2 Žáci na prvním stupni získávají poznatky o zástupcích nejvýznamnějších skupin rostlin i živočichů, tedy i plazů. Úloha je velmi obtížná. Zejména volba možnosti A, kde není plazem jen žába, může být pro žáky lákavá. Žáci totiž často neumí zařadit žábu do žádné z živočišných tříd. Tomu také odpovídá četnost volby možnosti A. Je však patrné, že úspěšnost v řešení této úlohy se příliš neliší od meziná-rodního průměru, navíc došlo ke zlepšení oproti úspěšnosti žáků z roku 2007.