84 TIMSS 2011 Cíl úlohy: Porovnat typické tělesné vlastnosti a způsoby chování hlavních skupin organizmů a uvést roz-díly mezi nimi; rozpoznat nebo uvést příklady zvířat a rostlin náležících do těchto skupin Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 2 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)64,8 66,7 63,1 Česká republika (2011)62,8 61,2 64,4 Mezinárodní průměr (2011)58,0 58,7 57,3 Hodnocení Poznámka: K udělení kreditu je třeba, aby byly správně VŠICHNI tři živočichové. Je-li nějaký živočich uveden více než jednou, nepovažuje se ani jeden ze zápisů tohoto živočicha za správný. Například odpo-věď „opice, chobotnice, chobotnice“ dostane kód 70 a odpověď „opice, opice, opice“ kód 79.Kód OdpověďSprávná odpověď10 Určuje všechny tři živočichy ve správném pořadí: opice kobylka chobotnice Nesprávná odpověď70 Určuje správně jednoho živočicha.71 Určuje správně dva živočichy.79 Jiná nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi, značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním).Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 70 71 79 99 Četnost (%) 2007 64,8 26,1 6,1 2,2 0,8 Četnost (%) 2011 62,8 25,8 9,3 1,8 0,3 V této úloze je úspěšnost českých žáků srovnatelná s mezinárodním průměrem. Žáci v úloze aplikují znalosti stavby těla jim dobře známých živočichů. Obtížnost úlohy spočívá pravděpodobně pouze v tom, že žáci mají často u některých druhů zvířat problém určit, zda mají vnější či vnitřní kostru, či zda kostru vůbec nemají. I tak mohou úlohu do značné míry řešit správně, pokud si dobře pro-hlédnou obrázky a zapojí logické myšlení. Důvodem je, že jediným nabízeným savcem je opice, což obvykle žáci vědí, jediným šestinohým zvířetem na obrázku je kobylka (zde obrázek žákům velmi napovídá) a jediným organizmem s výrazně měkkým tělem bez kostry může být jen chobotnice.