82 TIMSS 2011 Hodnocení Poznámka: 1) uznatelné živé a neživé přírodniny:Živé přírodniny Neživé přírodniny ryba žába želva vážka (hmyz, motýl, moucha) leknín (rostliny, kvetoucí rostlina, vodní rostlina) stromy tráva měkkýši (plži, šneci)Slunce mraky voda skála oblázky (kameny) písek půda (zem, hlína) bláto vzduch 2) Pokud jsou ve sloupečku „živé přírodniny“ uvedeny neživé přírodniny a obráceně, přidělte kód 79.Kód OdpověďSprávná odpověď10 Uvádí tři živé přírodniny v prvním sloupečku a tři neživé přírodniny v druhém sloupečku z možností uvedených v poznámce 1) nahoře.Nesprávná odpověď79 Nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi, značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním).Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 79 99 Četnost (%) 2007 56,8 41,2 2,0 Četnost (%) 2011 55,3 40,8 3,9 Problematika živých a neživých přírodnin je součástí výuky na prvním stupni českých základních škol. Žáci zpravidla nemají problém určit přírodniny živé, daleko větší problém je určit přírodniny neživé. Ty žáci nejčastěji spojují s půdou nebo horninami, zde však musí identifikovat celkem tři typy neživých přírodnin (na obrázku vodu či mraky). Tomu také odpovídá úspěšnost řešení dané úlohy, které je však stále významně nad průměrem ostatních zemí účastnících se šetření.Úloha P2 (S01_ 03)Co mají ptáci, netopýři a motýli společného?A) peří B) srst C) vnitřní kostru D) křídla