Matematické úlohy 73 Úloha M66 (M07-12)Diagram zobrazuje počet modrých, červených a černých per, které má učitel ve stole. O kolik více je červených per než černých per?A) o 2 více B) o 4 více C) o 6 více D) o 8 více Cíl úlohy: Využívání informací z různých reprezentací dat k zodpovězení náročnějších otázek Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 3 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)43,6 37,8 48,9 Česká republika (2011)55,5 50,6 60,4 Mezinárodní průměr (2011)54,6 52,0 57,0 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 5,3 44,1 3,3 43,6 Četnost (%) 2011 3,9 34,6 3,1 55,5 Jednoduchá slovní úloha, v níž kvantifikované údaje nejsou zadány v textu, ale pomocí sloupcového diagramu. Při řešení musí žáci prokázat schopnost čtení údajů z diagramu, na jehož vodorovné ose je neúplně popsaná stupnice (číselná osa) s jednotkou větší než jedna. Vysoká četnost nesprávné možnosti B indikuje, že žáci chybně určili velikost jednotky na stupnici, respektive automaticky předpokládali velikost jednotky jedna, aniž by tento předpoklad konfrontovali s popisem bodů vy-značených na stupnici. Úspěšnost českých žáků se ve druhém šetření zvýšila o více než 10 procent-ních bodů a vyrovnala se mezinárodnímu průměru.Barva per Modrá Červená Černá Počet per Pera učitele 4 8 12 16 20