Matematické úlohy 41 Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 70 79 99 Četnost (%) 2007 Četnost (%) 2011 63,8 0,0 33,5 2,7 Při řešení úlohy musí žáci na základě vizuálních vjemů identifikovat pravidlo, podle kterého se vy-tváří posloupnost obrázků. Určit počet zápalek, ze kterých je složen následující obrázek, lze geome-trickým nebo aritmetickým způsobem. Geometrický způsob řešení spočívá ve znázornění následují-cího obrázku a spočítání zápalek, které ho tvoří. Aritmetický způsob řešení je založen na pozorování, že k vytvoření každého následujícího obrázku je třeba přidat 3 zápalky, tj. na čtvrtý obrázek je třeba 10 zápalek + 3 zápalky = 13 zápalek.Úloha M36 (M07-03)Kdyby číselná řada 3, 6, 9, 12 pokračovala dál, které z následujících čísel by patřilo do této řady?A) 26 B) 27 C) 28 D) 29 Cíl úlohy: Rozvíjení číselných řad a doplnění jejich chybějících členůDovednost: Používání znalostí Obtížnost: 3 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)72,0 73,3 70,7 Česká republika (2011)81,6 79,1 84,0 Mezinárodní průměr (2011)62,3 62,8 61,8 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 11,9 72,0 6,4 3,2 Četnost (%) 2011 9,0 81,6 5,2 1,4 Při řešení úlohy musí žáci objevit pravidlo, podle něhož se řada vytváří (násobky čísla 3). Při hledání pravidla (vztahu mezi danými čísly řady) žáci uplatňují intuici a schopnost porovnávat čísla v řadě. Obtížnost úlohy byla zvýšena tím, že žáci nemají vybrat bezprostředně následující (páté) číslo v řadě. Úspěšnost českých žáků je výrazně nad mezinárodním průměrem a od roku 2007 se zvýšila o 10 procentních bodů.