38 TIMSS 2011 Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 79 99 Četnost (%) 2007 45,6 44,1 10,3 Četnost (%) 2011 51,4 39,4 9,2 Vzhledem k pořadí hledaného obrázku v řadě je pro řešení úlohy efektivní použít aritmetický aparát, nikoli řešení geometrické (postupné kreslení obrázků). Základem aritmetického řešení úlohy je najít pravidlo v číselné posloupnosti 2, 4, 6, … vyjadřující počet čtverečků v obrázcích. Počet čtverečků na 16. obrázku lze určit explicitně (počet čtverečků na n-tém obrázku je n x 2, na 16. obrázku je tedy 32 čtverečků) nebo rekurentně postupným přičítáním čísla 2, neboť počet čtverečků na každém následujícím obrázku je o 2 větší než počet čtverečků na obrázku předcházejícím.Úloha M34 (M07-06) Obrázek 1 Obrázek 2 Obrázek 3 Obrázek 4 Nahoře je nakreslena řada čtyř obrázků.A. Doplň následující tabulku pro obrázek 4.Obrázek Počet kroužků1 1 2 3 3 5 4 Poznámka: Tento jednoduchý úkol nebyl samostatně vyhodnocován.B. Kdyby existoval obrázek 5, kolik kroužků by obsahoval?C. Kdyby řada obrázků pokračovala, kolik kroužků by obsahoval obrázek 10? (Nesmíš kreslit obrázky.)Cíl úlohy: Vyjádření vztahu mezi sousedními členy posloupnosti nebo mezi členem a jeho pořado-vým číslem Dovednost: B Používání znalostí C Uvažování Obtížnost: B 2 C 3