Matematické úlohy 35 Úloha zjišťuje, zda žáci správně chápou pojem rovnost, resp. rovnice. Úloha měla malé procento úspěšnosti řešení, úspěšnost českých žáků byla poloviční ve srovnání s mezinárodním průměrem. Vysoká četnost nesprávných odpovědí A a B nasvědčuje tomu, že žáci nesprávně chápou pojmy rov-nost a rovnice, respektive že zadání úlohy nechápou jako zápis rovnosti dvou výrazů. Nesprávné odpovědi A a B lze považovat za důsledek nesprávného kladení znaménka rovnosti při výpočtu (3 + 8 + 6 = 3 + 8 = 11 + 6 = 17).Úloha M31 (M05-05) představuje počet tužek, které měl Petr. Klára dala Petrovi další 3 tužky. Kolik tužek má Petr nyní?A) 3 : B) + 3 C) − 3 D) 3 · Cíl úlohy: Modelování jednoduchých situací s neznámými pomocí výrazů nebo číselných zápisůDovednost: Používání znalostí Obtížnost: 2 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)71,8 74,5 69,5 Česká republika (2011)84,1 84,0 84,2 Mezinárodní průměr (2011)72,6 72,8 72,3 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 4,2 71,8 2,0 7,2 Četnost (%) 2011 2,5 84,1 2,3 5,4 Jednoduchá slovní úloha, u které nebylo požadováno její číselné vyřešení, ale výběr odpovídající početní operace (sčítání). Správným vyřešením žáci prokazují, že umí matematizovat reálnou situaci a rozumí významu početní operace sčítání. Úspěšnost českých žáků byla výrazně nad hodnotou mezinárodního průměru.Úloha M32 (M06-01)Jana měla 12 jablek. Několik jablek snědla a 9 jich zbylo. Který zápis vyjadřuje, co se stalo?A) 12 + 9 = B) 9 = 12 + C) 12 − = 9 D) 9 − = 12