Matematické úlohy 23 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)44,2 37,2 49,7 Česká republika (2011)48,1 43,5 52,1 Mezinárodní průměr (2011)44,3 43,7 44,9 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 4,8 6,0 40,3 44,2 Četnost (%) 2011 4,7 6,3 38,5 48,1 Jednoduchá slovní úloha obsahující dělení se zbytkem (37 : 5), jejímž výsledkem není neúplný podíl, ale číslo o 1 větší než neúplný podíl. Pokud si tuto skutečnost neuvědomí žáci už při roz-boru úlohy, měla by je ke správnému výsledku dovést zkouška do textu úlohy – ověření, zda vy-počtený počet plechovek obsahuje potřebné množství barvy, tj. 37 litrů barvy nebo více. Vysoká četnost nesprávné možnosti C indikuje, že téměř 40 % českých žáků toto ověření neprovedlo. Zadání úlohy – úloha s výběrem odpovědi – umožňuje řešení i bez použití dělení. Nesprávné odpovědi lze vyloučit výpočtem, kolik litrů barvy obsahuje daný počet plechovek. Zadání úlohy není zcela korektní – jednoznačné (jediné) řešení vyžaduje otázku: „NEJMÉNĚ kolik plechovek musí koupit?“Úloha M17 (M05-02)Tři tisíce vstupenek na zápas v košíkové je očíslováno od 1 do 3 000. Lidé se vstupenkami, jejichž číslo končí na 112, vyhrávají cenu. Zapiš všechna čísla, která vyhrávají.Cíl úlohy: Řešení úloh z běžného života Dovednost: Uvažování Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)29,2 27,0 31,1 Česká republika (2011)32,5 30,9 33,9 Mezinárodní průměr (2011)26,0 25,4 26,6