Úvod 5 Úvod Mezinárodní šetření TIMSS1 je projektem asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání IEA2. Jeho hlavním cílem je získat informace o úrovni dosažených vědomostí a dovedností žáků v oblasti matematiky a pří-rodovědných předmětů v zemích, které se průzkumu účastní. Tyto informace pak mohou být společně s dalšími indikátory vzdělávání využity k efektivnímu řízení školských systémů. Výsledky nejsou určeny jen decizní sféře, ale také odborné veřejnosti a přirozeně i učitelům matematiky a přírodovědných oborů. Projekt TIMSS probíhá od roku 1995 ve čtyřletých cyklech. Česká republika se ho zúčastnila čtyřikrát – v letech 1995, 1999, 2007 a 2011 – přičemž žáci 4. ročníku byli testováni v letech 1995, 2007 a 2011 a žáci 8. ročníku v letech 1995, 1999 a 2007. Kromě žáků 4. a 8. ročníku se průzkum zabývá také ověřo-váním vědomostí a dovedností žáků na konci středoškolského vzdělávání.Výsledky českých žáků 4. ročníku základní školy V matematice se čeští žáci 4. ročníku od roku 1995 do roku 2007 statisticky významně zhoršili, při-čemž výsledek z roku 2007 byl podprůměrný. Od roku 2007 se výsledek českých žáků statisticky vý-znamně zlepšil a v šetření TIMSS 2011 byl nadprůměrný. Stále však čeští žáci zaostávají za svými vrstevníky z řady jiných členských zemí EU (např. Anglie, Nizozemska, Německa) či žáky z nečlenských států jakými je Rusko.V přírodovědných oborech měli ve všech cyklech projektu TIMSS čeští žáci 4. ročníku nadprůměrné výsledky. Podobně jako v matematice i v přírodních vědách došlo mezi lety 1995 a 2007 ke statisticky významnému zhoršení průměrného výsledku českých žáků, mezi roky 2007 a 2011 však pozorujeme opět zlepšení a výsledek českých žáků odpovídá úrovni z roku 1995. Co je cílem publikace Publikace obsahuje úlohy z matematiky a z přírodovědných oborů z šetření TIMSS 2011, které řešili žáci 4. ročníku a které mohou být zveřejněny. Je určena zejména učitelům prvního stupně, kteří mohou úloh využít jako učebního či testového (evaluačního) nástroje. Mohou si také udělat představu o tom, jak by žáci jejich tříd uspěli v podobném průzkumu. Publikace je také určena pro učitele vysokých škol zaměřujících se na přípravu učitelů primárního vzdělávání, úlohy mohou využít při výuce didaktiky matematiky a přírodovědných předmětů. V nepo-slední řadě pak může publikace sloužit rovněž rodičům, kteří ji mohou použít jako jednu z pomůcek k opakování učiva matematiky a přírodovědy.Struktura publikace Publikace se skládá ze dvou částí – tištěné publikace a elektronické publikace s přílohami na CD.Tištěná publikace je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola je věnována úlohám z matematiky, dru-há úlohám z přírodovědných oborů. Každá úloha má v publikaci vždy identickou strukturu. Úlohy z ma-tematiky jsou označeny velkým písmenem M, ke kterému je připojeno číslo úlohy, přírodovědné úlohy mají označení P + číslo úlohy. V závorce za tímto označením je uveden kód úlohy (např. S01_ 01) tak, jak byl použit v testovém sešitu v rámci šetření TIMSS 2011, což umožňuje dohledání úlohy.Za zadáním úlohy následuje vždy její stručná charakteristika: cíl úlohy, ověřovaná žákovská dovednost a obtížnost.Cíl úlohy konkrétněji specifikuje, co musí žák v daném učivu zvládnout, aby v řešení úlohy uspěl.Dovednost3 potom určuje obecnou kognitivní dovednost žáka (např. používání znalostí, uvažování).Obtížnost4 úlohy nabývá hodnot od 1 do 4. Tyto hodnoty určují vědomostní úrovně žáků. Obtížnost 1 mají úlohy nejjednodušší, obtížnost 4 úlohy nejobtížnější.1 Trends in International Mathematics and Science Study 2 International Association for the Evaluation of Educational Achievement 3 Bližší popis dovedností je v Příloze 1 v souboru Prilohy.pdf na vloženém CD nebo na webových stránkách ČŠI.4 Popis vědomostních úrovní pro matematiku lze nalézt v Příloze 2 a pro přírodovědné obory v Příloze 3 v souboru Prilohy.pdf na vloženém CD nebo na webových stránkách ČŠI.